Hjort

Jeg vil rigtig gerne have nogle oplysninger om, hvad jeg kan bruge til f.eks. en hjort, når min mand har været på jagt. Hvad skal jeg gemme til hunden? Hvilke knogler kan jeg bruge, hvilke indmad skal jeg give den? Jeg er så bange for at give den noget forkert eller overfodre den.

• Godt du spurgte – det er meget forståeligt at være usikker 💛 Du kan trygt bruge følgende dele af hjorten: - Magert muskelkød (lår, skulder, hals, afpuds uden mange sener) – dette er den sikreste og vigtigste del. - Hjerte – betragtes som muskel, ikke et "klassisk" organ, og meget godt at bruge. - Lever – meget nærende, men bør bruges i små mængder (tænk på det som et supplement, ikke en hovedingrediens). - Nyre og milt – kan bruges, men igen i små mængder. Indmad/organer generelt: Indmad er en kraftig fødevare. En god tommelfingerregel er, at organer ikke bør udgøre mere end ca. 5-10 % af kosten, og lever bør kun være en del af dette. Det er ofte her, folk bliver usikre – og med god grund. Knogler (vigtigt at være forsigtig): - Aldrig kogte knogler - Undgå store, vægtbærende rørformede k…