Probiotika
Hver morgen giver jeg min hund en god spiseskefuld Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet, rørt ud i vand. Primært gør jeg det for at få ham til at drikke mere, men jeg spekulerer på, om det ikke også tilfører nyttige probiotika? Da der er tale om små mængder, tænker jeg, at laktose ikke er noget problem?
- Hej Mette 🙂 Et meget interessant spørgsmål, som er svært at besvare, da mængden af probiotika er produktspecifik. Biola er for eksempel tilsat bakteriekulturer, hvilket tyder på, at det kan anses for at have en probiotisk virkning. Det er derfor vigtigt at være klar over, at selvom et produkt er syrnet, betyder det ikke nødvendigvis, at det indeholder probiotika. Så måske kunne du høre hos Rørosmeieriet, om de har oplysninger om det? Hvad angår laktose, er det meget individuelt, om hunde tåler det. Hvalpe producerer store mængder af enzymet laktase, som kan nedbryde laktose. Men dette enzym forsvinder gradvist hos hvalpen, efterhånden som den bliver vænnet fra sin mors mælk. Det betyder igen, at voksne hunde generelt har svært ved at tåle laktose. Hvis du ikke bemærker nogen problemer me…