Vejen frem – eventuelle ændringer

Hej Ayla, så har vi kun 15 dage tilbage af eliminationsdiæten baseret på elg. Balou har ikke så fedtet hud som i starten og lugter mindre, men ellers er tilstanden den samme. Der løber fra næsen, han har af og til lidt fugt omkring øjnene, klør sig, slikker poterne og skaller. Derudover slikker han sig meget i armhulerne og i skridtet, så han er fugtig i disse områder (noget, der er nyt). Der er taget pelsprøver og en skrabeprobe uden fund. Jeg overvejer stærkt at tage en blodprøve for miljøallergi nu, selvom det anbefales at teste foderet først. Han gylper lidt af maden op, afføringen er stadig næsten sort, konsistensen er ustabil, og han har ikke taget på i vægt. Hvad anbefaler du, at vi gør? Fortsætter vi og tester så proteinkilderne? Prøver vi en lettere ret? Tester vi først for miljøallergi? Tarmen er helt klart ikke i balance. Han er en aktiv og glad hund, så vi ser heldigvis ikke nogen store ændringer her. Tusind tak for al hjælpen indtil videre!

• Hej! Det positive er, at I har set nogle ændringer. Selvom dette ikke er de symptomer, der plager ham mest, fortæller det os, at kosten sandsynligvis har påvirket noget i den rigtige retning. Samtidig er det vigtigt at være ærlig om, at de mest fremtrædende symptomer stadig er til stede: løbende næse, fugt omkring øjnene, kløe, poteslikning og skæl (udover at han er begyndt at slikke sig mere i armhulerne og lysken). Hvis dette havde været en ren foderallergi, ville jeg ofte have forventet en tydeligere bedring efter næsten 8 uger på en strengt gennemført eliminationsdiæt. Derfor synes jeg, det er fornuftigt at begynde at tænke bredere end blot "hvilket protein reagerer han på". Du beskriver stadig opstød, ustabil afføring, meget mørk afføring og manglende vægtøgning. Når hud - og mave-/t…