Kan man kombinere hjemmelavet urindiet med »veterinærfoder«?
Hej. En vens hund har fået konstateret urinsten. Den skal have specialfoder for at opløse denne sten. Ejeren har ikke mulighed for at fodre fuldt ud med hjemmelavet kost, så jeg spekulerer på, om det er muligt at kombinere din hjemmelavede urinkost med veterinær tørfoder og vådfoder..? Og hvis det IKKE er en god idé, har du så tips til velsmagende tilbehør, der er sikkert for en ældre hund med urinsten? Hunden er vant til at spise tørfoder med forskellige tilbehør (kogt kylling, dåsemad, æg, stegt bøf osv.). Han får også en del godbidder (Dr. Clauders). Hvad skal man holde op med at give, og hvad er sikkert at give sammen med veterinær urin-foder..? (PS: jeg er klar over, at veterinærfoder ikke er særlig godt, men ejeren har som sagt ikke mulighed for 100 % hjemmelavet...)
- Yderligere oplysninger: Dyrlægen mistænker, at der er tale om struvitsten, selvom man naturligvis ikke kan være sikker.
- Hej! Ja, det går fint at kombinere hjemmelavet urindiet med specialfoder. Det nemmeste er ofte at give hjemmelavet mad nogle dage om ugen og bruge det kommercielle urinfoder resten af tiden. Ved mistanke om struvit er hovedmålet ofte at understøtte et urinmiljø, der gør det sværere for krystallerne/stenen at opretholdes. Da er væskeindtag meget vigtigt, hvilket er en af de største fordele ved hjemmelavede diæter. Har skrevet mere om dette her: {{ARTICLE:managing-struvite-crystals-and-urinary-stones-with-homemade-diets:Managing Struvite Crystals and Urinary Stones with Homemade Diets}} Jeg ville være forsigtig med tilfældige godbidder i denne periode, fordi det kan påvirke den samlede balance i kosten. Ting som kogt kylling, æg, bøf, dåsemad og mange godbidder kan virke uskyldige, men de t…
- Jeg har en hund, hvor man først mistænkte struvit (= mest almindelig), mens analyse af stenen afslørede cystin, som er hormonrelateret og mere sjældent, men på vej op, mulig sammenhæng med højt proteinindhold i foderet. Disse tilstande kræver forskellig behandling, og her kan forkert kost gøre ondt værre. Det gælder for eksempel pH-niveauet i urinen. Rigeligt væskeindtag er dog godt uanset stenens type. Jeg krydser fingrene for, at din vens hund har struvit og ikke cystin 🤞🤞🤞
- Tusind tak for svaret, Ayla! ❤️ Så prøver vi at kombinere. Jeg spurgte Saga, hvilken fedtprocent I har lagt til grund i opskriften med kylling, torsk og svin, og hun sagde, at I har brugt kylling med ca. 12 % fedt. Det tætteste, jeg kan komme på det, er First Prices kyllinghakket med 7,7 % fedt. Er det fint at bruge det? 🙏
- Hej Mette! Tak fordi du deler ❤️ Hvordan fandt I ud af, at det var cystin og ikke struvit? Opererede de stenen ud og sendte den til analyse? Den hund, jeg nævner, har mild urinvejsinfektion med pH 7 derudover, stenen er på 1,4 cm, men kun én sten, og ingen krystaller. Han har nok haft det her længe 😬 Han er heldigvis god til at drikke meget, så det er en fordel.
- Stenen blev opereret ud og sendt til et laboratorium i Tyskland til analyse. Min hund havde mange krystaller i urinen, men kun én sten i blæren. Vi fik ham undersøgt, efter at vi havde opdaget blod i urinen. Da analysen viste blæresten, blev vi anbefalet kastrering og specialfoder med lavt proteinindhold. Nu, et år senere, er der ingen krystaller i urinen, og vi er gået over til at give hjemmelavet hundemad :-)
- Så godt at høre, at jeres hund er helt rask nu ❤️ Kan I variere hans mad nu, eller bruger I en hjemmelavet urindiet? 😊
- Det var så lidt! ❤️ Ja, den fungerer fint ☘️