Løs mave
Yakutian Laika, snart 7 måneder. Begyndte med råfoder for en uge siden. Fik dårlig mave sidste tirsdag. Løs afføring 1 gang om dagen. Skar ned på sardiner og olier i to dage, bedring i maven. Fik i går 100 gram sardiner, god mave om morgenen. Gik op til 5 gram fiskeolie og 5 gram hvedekimolie. Løs mave om formiddagen. Hvad gør jeg nu? Kan jeg skifte hvedekimolie ud med noget andet, eller gradvist trappe op? Han vejer 20 kilo
- Hej Astrid! Jeg indsætter svaret her også, i tilfælde af at flere undrer sig over det samme. Det, du gør her, er rigtig godt – du følger med, justerer undervejs og ser sammenhænge. Det er præcis sådan, man lykkes på lang sigt! Det, du beskriver, lyder ikke som om, der er noget "galt", men mange hunde tåler ofte ikke en hurtig stigning/ændring i fedtindholdet, selvom de i udgangspunktet tåler både sardiner og olier godt. Tarmen har brug for lidt tid til at tilpasse sig, især når flere nye fedtkilder øges på samme tid. Og det gode her er, at du allerede selv har fundet nøglen: maven stabiliserede sig, da du reducerede. Så nu ville jeg bare gå tilbage til det niveau, hvor afføringen var fin, og give hans krop et par dage til at falde til ro der. Når alt er stabilt igen, kan du begynde at øge…