Proteinkilde
Fantastisk hjemmeside, gør det overkommeligt at lave hundemad😃 Jeg har en hund, der skal på en eliminationsdiæt, da han klør sig lidt og har et lille område uden pels i det øverste hjørne af øret. Desværre har han spist mange forskellige ting, både råt og tørt foder, og det var svært at finde protein. Jeg prøvede derfor allergivenlig tørfoder, men han klarer sig ikke så godt på det som på vådfoder. For et par år siden spiste han Spesific, som indeholder fisk. Jeg går ud fra, at sej ikke kan bruges i så fald. Jeg har ikke adgang til elgkød. Jeg overvejer at bruge and, men det er for dyrt at købe gode udskæringer af and i butikken, kun det, der er tilgængeligt her. Kan jeg bruge and fra Vom Taste? Og tilføje de andre ingredienser, der er angivet i opskriften?
- Hej! Tak for din venlige feedback! 💛 Vom Taste Og indeholder allerede tilsatte vitaminer og mineraler, så "balancen" vil være forstyrret, hvis du erstatter det med en opskrift designet til rent kød (uden tilsætningsstoffer). Derudover er det vigtigt at være opmærksom på, at produkter som Vom ofte fremstilles på fabrikker, hvor der håndteres flere forskellige typer kød. Det betyder, at der kan være rester fra andre proteinkilder i foderet, hvilket kan være problematisk, når man forsøger at finde ud af, hvad din hund rent faktisk reagerer på. Desværre gælder de samme strenge krav til at undgå krydskontaminering ikke for hundemad som for fødevareproduktion til mennesker – så selvom der står "and" på pakken, kan der også være spor af andet kød i den. Har du mulighed for at skaffe en anden ty…
- Mange tak for dit svar. Jeg er meget usikker på, om jeg vil finde noget andet. Ulempen ved at have givet ham en varieret kost. Han har spist alle slags grød i løbet af det sidste år, tørfoder specifikt med fisk for et par år siden, lam, m23 og oksekød. Kun hest som godbidder. Men hest er ikke så let at få fat i. Barfit og men som supplement på ture/træning. And har en pris pr. kg her, som ikke er realistisk for en hund på 26 kg. Jeg prøvede en pose Proplan Allergy i mangel af proteinkilder, men jeg er ikke tilfreds efter 2 uger, så jeg vil ikke fortsætte med det. Jeg overvejede at prøve sej, selvom han har spist fisk. Tror du, det er meningsløst?
- Ifølge bogen bør man bruge en helt ny proteinkilde. Samtidig har jeg fundet ud af, at mange hundeejere ikke har haft fuld kontrol over, hvilke proteiner deres hunde har spist; nogle har også spist lidt hvid fisk og har alligevel klaret sig rigtig godt på sejfileter. Så jeg tror, at sej sandsynligvis er den mest gennemførlige løsning, og at det er værd at prøve, selvom det ikke er helt "perfekt" på papiret 💛
- Tak 😊, vi tester det. Det værste, der kan ske, er, at det ikke virker, og så prøver vi noget andet.
- Det var god feedback for mig, da jeg også har undret mig over det samme. Jeg har besluttet at prøve sej og søde kartofler, og er lige begyndt på det nu. Min hund har spist lidt fisk, men på et tidspunkt havde han en stor pose hvid fisk fra Vigor&Sage, men jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilken fisk der er i den. Jeg har konkluderet, at det nok er noget andet end fisk, han reagerer på, selvom jeg ikke er 100 % sikker. Men jeg giver det en chance nu. Hvor længe skal jeg give det for at se, om denne diæt er 'sikker'? Han har stadig ret blød afføring (det er første dag med 75 % sej/søde kartofler), men han laver mindre afføring end før, hvilket måske betyder, at han optager maden bedre? Når det er sagt. Tio har aldrig været særlig glad for fisk, men han ELSKER denne opskrift. Han har aldrig…
- Jeg tror, det samme gælder i dit tilfælde; hos de fleste hunde vil symptomerne begynde at aftage omkring uge 6 (men igen, dette er individuelt, så det er svært at give et definitivt svar). Hvis du ikke bemærker nogen forskel efter uge 6, kan det være værd at revurdere og vælge en anden proteinkilde (selvom jeg ud fra erfaring tror, at det vil virke) 😊 Afføring gennemgår ofte en slags "overgangsfase", hvor konsistensen, lugten og farven ændrer sig. For nogle varer dette et par uger, før det stabiliserer sig. Så det er også helt normalt! Og du har helt ret i, at det faktum, at han affører mindre ofte, betyder, at hans krop udnytter maden bedre 🙌🏼 Åh, det varmer virkelig mit hjerte at læse 🥹💛 Mange tak for dine venlige ord – og giv Tio et ekstra kram fra mig 🥰🐾
- Spændende!! Jeg er optimistisk🙏🫶
- Hej igen, Ayla😊 Jeg har brug for lidt motivation til at fortsætte med eliminationsdiæten med sej. Det er uge 4 i denne weekend. Han har ingen maveproblemer og har aldrig haft det før. Men han klør stadig😐. Hans pels er blevet lidt bedre, og han fælder meget mindre. Jeg spekulerer på, hvor længe jeg skal fortsætte, før jeg giver op med sei. Kan det være, at han reagerer på noget andet? Er det almindeligt at reagere på hampfrø? Han elsker maden, så jeg vil ikke stoppe😊
- Hej! Det er normalt, at hunde holder op med at klø sig omkring uge 6-8, så desværre tager det ofte lidt tid. Men du kan prøve at udelade hampfrø i de næste 4 uger og se, om du bemærker nogen forskel. Du er allerede kommet langt, hvilket er flot arbejde! Fortsæt sådan 💪🏼☘️
- Tak🥰. Så fortsætter vi med at tilberede fisk og 🤞🤞 krydser fingre. Har du opdaget, at hunde med miljøallergi får det bedre på en eliminationsdiæt? Jeg har endnu ikke fået en diagnose for min hund.