Hvalp med lavt normalt B12-niveau
Hej! Jeg har en 11 måneder gammel BC-hvalp, som siden hun flyttede ind har været ivrig efter at spise græs, planter, snegle, afføring og til tider småsten og fremmedlegemer. Hun er blevet roligere med det værste med alderen, men jeg synes også, hun er usædvanligt ukoordineret, og hun bider sig en del i halen og bagdelen. Vi har taget blodprøver, mave-tarm samt E og A. NB: Jeg kan ikke finde resultater for folat. Alt ligger inden for det normale, men jeg kan se, at B12 ligger i den nedre ende af det normale. Kan man give et tilskud med B12 i tabletform i stedet for en sprøjte for at se, om det hjælper? Så undgår hvalpen unødvendigt mange dyrlægebesøg? Jeg har overvejet, om vi bør lave en ultralyd for at udelukke nogle forklaringer.
- Hej Benedicte! Interessant at se resultaterne, og jeg forstår godt, hvad du mener. B12 ligger inden for referenceområdet, men i den lave ende af normalområdet. Så jeg forstår godt, at du reagerer, især når du samtidig beskriver mave-/tarmrelateret adfærd (græsspisning, afføring, snegle/fremmedlegemer, bid mod hale/bagdel). Hvad angår B12-tilskud: Mange dyrlæger bruger injektioner, hvis de mistænker dårlig optagelse fra tarmen, fordi man så helt omgår tarmen. Det er absolut muligt, at dette kan forbedres med relativt enkle tiltag, såsom kostjustering, bedre mave-/tarmstøtte eller eventuelt B12 i tabletform. Samtidig er det dyrlægen, der kender hele sygehistorien og kan vurdere, om tabletter er nok, om injektioner er mere hensigtsmæssige, eller om der bør foretages yderligere undersøgelser…
- Tak! Dyrlægen foreslår, at jeg starter med en B12-injektion. Tak for svaret!