Ernæring og sundhedsudfordringer

Hera har fået en eliminationsdiæt med sej og søde kartofler i 12 uger. Vi introducerede 1 isterning pr. dag med svinekraft i 1 uge i uge 13 og 2 isterninger kraft i 1 uge i uge 14. I uge 15 startede vi med 1 spsk svinekød pr. dag ud over sej/søde kartofler-opskriften. Efter 4 dage med kød blev Hera meget dårlig. Hun kastede blod op og havde blod i afføringen. Vi kørte straks til dyrlægevagten, hvor der blev konstateret betændelse i mave/tarm. Hun har fået 2 typer antibiotika i form af injektioner og tabletter derhjemme i 3 dage, samt kvalmestillende, smertestillende og B12 til heling af tarm og mave. Nu har hun været på en skåne-diæt i 1 uge med sej og ris 5 gange om dagen samt probiotika. Jeg er nu begyndt at erstatte 20 % af risen med søde kartofler og sej som normalt. Jeg giver hende dette i 4 dage nu. Skal over til 50/50 ris og søde kartofler efterhånden. Spørgsmålet er, hvornår kan jeg begynde at give de kosttilskud, der hører til kosten? Og jeg bør vel øge gradvist nu?

• Det er så trist at høre, at Hera har haft det så dårligt. Når der har været blodigt opkast/spyt og blod i afføringen, ville jeg mene, at maven og tarmen skal have fuldstændig ro nu, og at I ikke skal belaste systemet med mange kosttilskud. De kosttilskud, der hører til kosten, kan vente. Det vigtigste nu er, at Hera først bliver helt stabil: normal afføring, ingen opkast/kvalme, god appetit, normal energi og ingen tegn på mavesmerter. Efter en så kraftig reaktion ville jeg vente med de sædvanlige kosttilskud, indtil hun har været stabil i 3-4 uger på sild/sød kartoffel igen. Hunde kan sagtens klare sig i 8 uger uden kosttilskud. Jeg ved ikke, hvilken slags probiotika du giver nu, men jeg anbefaler under alle omstændigheder S. boulardii, når maven har fundet ro, fordi det er en probiotisk…
  • Mange tak for svaret. Så vil jeg prøve det probiotikum, du foreslår.
  • Hej igen. Hera har nu fået søde kartofler og sej i 5 uger uden andet i maden efter at have været på en skånekur i lang tid.Efter at hun var syg, begyndte hun at slikke på den fod, hvor hun fik intravenøs væske, og det har udviklet sig til kløe og slikning bag højre forfod; hun har fået rød pels begge steder... Hun har fået calcium i 1 uge nu. Kløe og slikning opstod før calciumtilskuddet. Skal jeg fortsætte med at introducere tilskuddet? Hun har jo været uden i lang tid nu. Skal jeg fortsætte med samme kost, eller skal jeg stoppe et stykke tid og give allergifrit foder, selvom jeg ikke har lyst til det? Vi var så godt på vej, og det var virkelig surt, at hun blev så syg. Hun har haft udfordringer, da hun var hvalp, før hun kom til mig, og det har præget hende psykisk, men også dette var f…
  • Hej igen 💛 Det første, jeg ville overveje, er, om Hera egentlig er stabil nok lige nu til, at I kan tolke hendes reaktioner. En sygdomsperiode, dyrlægebesøg, intravenøs væske, medicin og generel belastning af kroppen kan påvirke både immunforsvar, tarmflora og stressniveau i tiden efter. Stress alene kan også forværre slikning og kløe hos enkelte hunde. At hun slikker på det sted, hvor hun fik intravenøs væske, kan være helt lokalt relateret til området, men når hun også slikker bag forpoterne og får rød pels, er det svært at vide, om dette skyldes stress, irritation, allergi eller noget helt andet. Da kløen startede før calciumtilskuddet, ville jeg ikke mistænke calciumet som årsagen. Hvad angår kosten, tror jeg, at det vigtigste spørgsmål er, hvordan hun ellers har det: Er maven stabil…
  • Tak for svaret. Hun virker fuldt restitueret, og afføringen er normal. Men hvis jeg vælger at fortsætte med din diæt (det vil jeg helst), bør jeg så også fortsætte med at introducere flere kosttilskud? Eventuelt i hvilken rækkefølge? Hun har jo været uden kosttilskud siden 31. april, og det begynder at være længe. Kan det også være en reaktion på svineprotein, der stadig hænger i? Det tog jo 10 uger, før hun blev fri for kløe og løbende øjne, da vi først startede på kosten.
  • Jeg ville prioritere Aniforte Barf Complete og calcium, og hvis det går godt, kan I gradvist introducere zink og kobber. Derefter B-vitaminer og så hvedekimolie (små mængder, øg gradvist). Hun kan sagtens klare sig uden tilskud længere, så brug god tid på at introducere én ting ad gangen. Ja, det kan være, at det hænger ved, så det er vigtigt, at hun bliver helt symptomfri, før I fortsætter med at teste andre proteiner 👍🏼
  • Tak igen😊Jeg har planlagt en uge på hvert nyt tilskud og håber, det går godt😊