kronisk inflammatorisk enteropati
Hej, kort fortalt har min unge hund kæmpet med opkast og dårligt helbred, siden hun blev akut syg i begyndelsen af januar. I går blev hun diagnosticeret med en forandring i tyndtarmen og som følge heraf mild kronisk inflammatorisk enteropati. Jeg skiftede hendes foder til Ari's Sensitive Stomach for fire uger siden, og jeg så en forbedring i hendes tilstand, især hendes afføring, men hun har fortsat med at kaste op. Dyrlægen mener, at denne forbedring ikke er tilstrækkelig til at kunne betragtes som ideel, og ønsker at skifte hende til hydrolyserede proteiner. Dette skal afprøves, før vi kan vurdere, om der også er behov for medicin for at reducere betændelsen, eller om foderet alene er tilstrækkeligt. Jeg føler derfor, at jeg er nødt til at give hende det anbefalede foder og følge systemet, så hun kan få medicin, hvis hun har brug for det. Så mit spørgsmål er egentlig, hvilken erfaring har du med sådanne tilfælde og hydrolyseret foder? Er det sandsynligt, at hun senere vil kunne skifte til rent foder, når hun er i en mere stabil/neutral tilstand end nu? Jeg føler, at der er ringe viden eller interesse for dette blandt dyrlæger; de er tilfredse, så længe de finder noget, der løser problemet. Men efter min mening er det ikke ideelt for hende at skulle leve resten af sit liv på nedbrudte proteiner med tapioka og rismel som hovedingredienser...
- Hej! Jeg forstår godt, at du har det sådan. Jeg tror, det vigtigste lige nu er at stabilisere hende og reducere betændelsen, og at råd fra dyrlægen altid vil have størst vægt. Det er helt fint at skifte til frisk mad, når hun er mere stabil 💛 Bare fordi du prøver hydrolyseret mad nu, betyder det ikke, at hun skal have det resten af livet. Samtidig vil jeg sige, at hvis du føler, at du ikke bliver hørt fuldt ud, er det helt acceptabelt at søge en second opinion hos en anden dyrlæge med interesse for mave/ernæring. Bliv ved, det hele ordner sig til sidst! 🌸
- Hej igen! Det tog lang tid, diskussioner, frem og tilbage, en omgang kortison og derefter overgang til hydrolyserede proteiner, som hun har fået (udelukkende det) siden. Kaotisk ja, derfor er det svært at sige, om det var foderet, der var forkert/rigtigt, eller kortisonet, der fik hende over bakken, så pilen pegede i den rigtige retning. Jeg har lært meget om mig selv og ansvaret for mine egne valg (på godt og ondt), men vigtigst af alt virker hun nu stabil i fjerde uge! Hun har endelig været sig selv igen og fået gnisten tilbage<3 Det er rigtigt nok, at vi har haft løbetid samtidig i de uger, hvilket har bidraget til det, men nu er det ved at falde til ro. Alt i alt vil jeg sige, at hun er, som hun skal være! Det eneste, jeg kan se, er, at afføringen er ret klumpet (tarmen, der arbejder?…
- Så utroligt godt at læse, at hun nu virker stabil og har fået gnisten tilbage igen ❤️ Det er helt forståeligt, at du er bange for at ødelægge noget, når I endelig er nået dertil. Her ville jeg tænke: tag det roligt. Fire stabile uger er fantastisk, men ved kronisk enteropati/IBD-lignende problemer er ro og forudsigelighed ofte det, der giver tarmen den bedste chance for at falde til ro. Jeg ville derfor ikke begynde med elg eller andre nye proteiner helt endnu. Først ville jeg give hende lidt mere tid på det, der virker, og støtte tarmen med Saccharomyces boulardii, før I prøver noget nyt. S. boulardii kan være et godt valg i sådanne tilfælde, fordi det ikke er et almindeligt bakterieprobiotikum, men en gavnlig gærtype, der ofte bruges ved løs mave, ubalance i tarmfloraen og efter periode…
- Tusind tak for svaret! Så prøver vi det <3