Probiotika

Min hund Varg, en polarhund, har sandsynligvis en ret følsom mave. Han har haft et par omgange med diarré, selvom han kun er ni måneder gammel. Jeg har givet ham Mush, din opskrift med kylling, men det har alt sammen resulteret i diarré. Nu får han sei og søde kartofler, og det går ret godt. Han kan reagere lidt på den høje mængde hvedekimolie. Men han spiser alt, hvad han kommer over, så det er svært at sige, om det er maden eller det, han får ind udefra. Ville det have været en god idé at tilføje probiotika?

• Det lyder som om Varg har en lidt følsom mave, men samtidig er det svært at vide, om reaktionerne skyldes foderet eller alt det spændende, han formår at få i sig på sine egne eventyr. Det positive er, at han ser ud til at klare sig ret godt på sild og søde kartofler, så jeg ville være forsigtig med at foretage for mange ændringer på én gang. Når en ung hund har haft flere episoder med diarré, kan det være nyttigt at støtte tarmfloraen, mens man holder kosten så stabil som muligt. Et probiotikum kan derfor være en fornuftig foranstaltning. Saccharomyces boulardii er et af de alternativer, jeg ofte foretrækker ved tilbagevendende diarré, fordi det er en gavnlig gærsvamp, der kan bidrage til at stabilisere tarmmiljøet og støtte tarmbarrieren. Jeg ville derfor fortsætte med den mad, der funge…