Tilbagevenden af symptomer på følsom mave

Hej Ayla, Jeg skriver til dig angående min hund, Lando (Moyen Pudel). Han havde tidligere uregelmæssig afføring, ørebetændelser og follikulær konjunktivitis (øjenproblemer). Vi har nu fulgt eliminationsdiæten »Eliminationsdiæt – Sei« (Pollock) i 12 uger. Den har virket rigtig godt, og Lando har oplevet en markant forbedring af alle symptomerne over en længere periode, hvilket vi har været meget glade for. Vi har forsøgt at indføre elgprotein (20 g), men Lando reagerede desværre med diarré med det samme. Derfor vendte vi tilbage til sei-diæten, som har fungeret godt. Desværre har vi de seneste uger set flere af generne vende tilbage: Øreproblemerne er vendt tilbage. Han har udviklet en væskende infektion på poterne. Rødmen i øjnene er taget til igen, selvom den tidligere var faldet markant på diæten. Afføringen er også blevet mere varierende, med perioder med normal, "elg-lignende" afføring og lidt diarré. Landos dyrlæge mistænker nu, at han har en meget følsom mave og har foreslået at sætte ham på et hydrolyseret tørfoder. Jeg ønsker dog at fortsætte med den hjemmelavede mad, da jeg mener, det er den bedste løsning for Lando. Jeg spekulerer på, om du har nogen ide om, hvorfor symptomerne kan være blusset op igen efter en så lang periode med bedring på eliminationsdiæten? Har du nogle anbefalinger til, hvad vi kan gøre videre med kosten for at stabilisere Lando og få bugt med disse tilbagevendende gener? Jeg ser frem til at høre fra dig! Med venlig hilsen, Katrine

• Jeg glemte også at nævne slim i afføringen.
  • Lille opdatering… Vi har forsøgt at fjerne hvedekimolien fra kosten, hvilket hjalp hans tarm lidt. For ca. 10 dage siden tilføjede vi Saccharomyces boulardii, og Landos tarm og afføring så meget bedre ud igen efter dette. I går valgte jeg at tilføje 1/3 af dosis hvedekimolie. I dag var afføringen helt grødet. Så jeg tror og håber, at vi har fundet en af syndere.