Justering af opskriften
Hej! Jeg har en hund på 6,5 kg, der tidligere har kæmpet med urinvejsinfektioner, og før jeg opdagede Evighetshunden, fik jeg en opskrift på en urindiæt fra en anden ernæringsrådgiver. Min hund elsker kød, organer, æg og grøntsager (især kogte gulerødder, broccoli, blomkål og græskar), og han hader fisk og ris, så jeg kan IKKE bruge jeres urinopskrifter (har prøvet flere gange, men han nægter at spise det 😅). Hunden elsker denne opskriften, men jeg er lidt usikker på, om den er helt afbalanceret, og Saga bad mig skrive her i forumet, så du, Ayla, kan hjælpe mig med at optimere opskriften ❤️ Her er den: ● 400 g lammekød med muskelkød, eventuelt hakket kød ● 400 g svinekød med muskelkød, eventuelt hakket kød ● 2 æg, pisket/kogt ● 50 g lever ● 125 g andre indmad (lunger, nyre, hjerte osv.). ● 200 g majroe (moset i blender eller let kogt) ● 100 g rosenkål (let kogt) ● 1 grøn banan ● 1 kogt gulerod ● 5 g tørret oregano eller basilikum ● Blåbær, kan gives friske hver dag ● Tranebær, kan gives friske hver dag ● 75 g zink/zinkgluconat (fra helsekost) ● 5,5 g æggeskalpulver Giver ⅛ tsk tang nogle gange om ugen samt hybenpulver dagligt, 1 dråbe D-vitamin dagligt, Dr. Baddaky fiskeolie dagligt. Hvad angår zink, vil jeg gerne bruge det, du bruger i dine opskrifter (Biolife zink 14 mg). Vil også tilføje, at jeg gerne vil have ham 200-300 gram ned i vægt, da han bør veje omkring 6,2 kg. Han er kastreret. Han går mange ture, gerne 8-10 km dagligt 😊 Ser frem til at høre fra dig 😀
- Forresten, kan jeg skifte mellem andre proteinkilder i denne opskrift? I så fald, hvilke? Og hvordan skal calcium/zink justeres i så fald? 😊
- Hej! 😊 Tak fordi du delte dette så grundigt, det er nyttigt at få med både baggrunden, hvad han kan lide, og hvad der ikke fungerer i praksis. Det lyder også som om du kender din hund rigtig godt, og det er et stort plus, når man skal finde en opskrift, der faktisk virker over tid! Jeg har gennemgået opskriften, og den ser absolut ud til at være lavet med gode intentioner, men jeg finder nogle ernæringsmæssige afvigelser, der gør, at jeg ikke ville bruge den helt, som den står nu, over tid. Blandt andet ser calcium/fosfor-balancen ud til at være forkert, zinkniveauet er for højt, mangan for lavt, vitamin E for lavt, og der er også nogle andre sporstoffer, der ser ud til at ligge lidt for lavt. Da dette er tænkt som en opskrift til urinveje/UVI, der skal bruges over tid, og ikke en klassi…
- Det er helt fantastisk, tusind tak! ❤️