Opskrift
Hej. Jeg har talt om min hund Varg før. Vi begyndte med en rå kost et par uger før påske. Han har altid fået råkost. Da jeg fik ham som 16 uger gammel, begyndte jeg med Mush puppy og vom puppy. Han havde i nogle perioder lidt løs mave, hvilket fungerede fint, når jeg tilsatte gulerødder. Pludselig ville han ikke spise mere, og jeg smed en masse mad ud. Jeg syntes, det var fint at lave mad, gjorde det til min anden hund på grund af IBD. Men tænkte ikke over det, da jeg startede op, og gav for meget olie til at begynde med. Dette førte til dårlig mave. Nu har jeg gradvist øget mængden. Op til 5 gram Dr. Baddaky og 9 gram hvedekimolie. Så er det stop. Maven tåler ikke mere end dette. Jeg har jo stadig 1,5 gram fiskeolie og 4 gram hvedekimolie tilbage for at nå den rigtige dosis. Han er jo en hvalp i vækst, så jeg ønsker selvfølgelig, at han får det, han har brug for. Hvad gør jeg nu? Skal jeg droppe denne opskrift, eller kan jeg tilsætte noget andet? Har han brug for mere fedt, eller er dette nok? Skal jeg gå tilbage til færdiglavet råfoder? Jeg går lidt i panik, da jeg har førstehåndserfaring med IBD. Hvad gør jeg?
- Hej! Dette er ikke en krise, og det betyder ikke, at Varg er på vej mod IBD. Hans mave viser bare, hvor grænsen går lige nu. Du behøver ikke give den maksimale dosis olie for, at han skal have det godt. Stop ved den mængde, han tåler, og hold øje med kondition, vægt, energi, pels og afføring. Hvis han bliver tyndere, skal du hellere øge mængden af kød/foder lidt end at presse mere olie ind. Så får han dækket sit behov for de essentielle fedtsyrer og E-vitamin samlet set 😊 Du behøver heller ikke tænke, at du skal vælge enten hjemmelavet opskrift eller færdiglavet råfoder. Hvis han tidligere har fået MUSH puppy eller Vom puppy, kan du gerne bruge det indimellem — for eksempel et par måltider om ugen, eller som aflastning på dage, hvor du ikke har lyst til at lave det hele selv. Variation k…
- Tak for svaret😃