Kan man bruge AND VOM i eliminationsdiæten?
Kan man bruge And fra VOM i eliminationsdiæten? Jeg begyndte at læse på pakken og spekulerer på, om der er tilsat ekstra vitaminer, så det ikke går?
- Ja, du kan bruge den, og så behøver du ikke tilsætte de kosttilskud, der er i den hjemmelavede opskrift. Det eneste, der er vigtigt at være opmærksom på, er, at der er en risiko for krydskontaminering, da kommercielt foder produceres på fabrikker, hvor der anvendes flere forskellige proteinkilder. Har skrevet mere om det her: {{ARTICLE:eliminationdiet:What is an elimination diet?}}
- Skal man så bruge den samme mængde and fra VOM som den rå mængde, der står i opskriften?
- Ja, det kan du godt 😊
- Hej, jeg hopper med på denne tråd, da jeg har undret mig over det samme 😅. Da VOM And kun er tørfoder, er der absolut ingen behov for tilskud, hvis man bruger dette i eliminationsdiæten med and? Kun VOM And, søde kartofler og hampfrø? Og skal man stadig koge and? Vil det på nogen måde påvirke de tilskud, der allerede er tilsat? 😊
- Da Vom And ikke er et fuldfoder, kan det ikke bruges som eneste foder over længere tid, men det kan sagtens bruges i en eliminationsperiode 😊 Kogning vil påvirke næringsindholdet, så det bør ikke koges, men gives råt sammen med kogt søde kartofler. Da Vom And allerede er tilsat mangan, behøver du ikke give hampfrøene i tillæg. Men vær opmærksom på krydskontaminering, der kan være spor af andre proteinkilder i foderet, som kan ødelægge for diæten (men det kan også være, at det går fint) 🤞🏼 {{ARTICLE:eliminationdiet:What is an elimination diet?}}
- Tak for svaret 😊 Jeg har en hanhund, der er blevet diagnosticeret med mild mave-/tarmbetændelse, og han har haft det dårligt siden 20. marts. Han har på det tidspunkt tabt 2,2 kg (fra 26,6 til 24,4), fordi han ud over at være syg også er ret kræsen med maden, og vi har forsøgt at give ham anden mad end den råfoder, han normalt får, da han har brug for letfordøjelig mad i en periode. Har prøvet eliminationsdiæten her med sildfilet, som han ikke ville spise efter 3 måltider... Vildt spiser han heller ikke i særlig grad (elg, hjort o.l.) 😫 Vil derfor gerne prøve eliminationsdiæten med and, men kan jo se, at det bliver relativt dyrt i det lange løb, hvis jeg skal købe nok andefilet/andebryst 😅 Han har fået lidt af Taste And før (ikke særlig ofte eller meget) og synes, det er godt. Da han k…