Afprøvning

Hej! Pippi prøver at udelukke, om hun har fødevareallergi eller måske en anden allergi, da hun har vedvarende problemer med ørerne. Jeg havde brug for lidt hjælp med ørerne, og da fik jeg det råd, at når jeg skulle indføre forskellige fødevarer igen efter 8 uger, BØR jeg give hende alle allergener på én gang. Altså bare give hende al den mad, hun har spist før. Så vil jeg kunne se, om hun har fødevareallergi eller miljøallergi. Jeg ville bare rigtig gerne høre jeres tanker om dette, for jeg har jo sat mig ind i, hvordan jeg skal gå frem efter disse 8 uger her på platformen, og blev lidt forvirret.

• Hej! Hm, det lød mærkeligt. Pointen er at introducere én og én proteinkilde for at se, om der er noget konkret, hun reagerer på. Hvis du tester alle de almindelige proteinkilder (svin, kvæg, kylling, laks osv.), og hun ikke får nogen reaktion – så kan du lettere konkludere, at foderet ikke er problemet, og i stedet se på miljøet. Det kan være tanken bag det råd, du fik: Hvis Pippi tåler at få “alle de gamle fødevarer” tilbage uden reaktion, er miljøallergi mere sandsynligt end fødevareallergi. Og det er jo sandt i teorien. Men det er en ret grov måde at teste på, fordi du mister muligheden for at identificere konkrete udløsere. Og da kroniske øreproblemer faktisk ofte ses sammen med foderallergi/overfølsomhed, er det som regel mest nyttigt at være systematisk og metodisk 😊 {{ARTICLE:the-…