Eliminationsdiæt til hunde med kendte allergener i opskrifterne
Hej. Vores hund Yoshi kæmper med allergisymptomer efter en reaktion på en ny proteinkilde for nogle måneder siden. På trods af at proteinkilden blev fjernet, er symptomerne steget betydeligt, og det er tydeligt, at han reagerer på en af de proteinkilder, han tidligere har tålt. Der blev konstateret allergi over for gluten og kvægprotein gennem en blodprøve for 1 år siden. Han har nu en kendt reaktion over for kikærter, hvid fisk, gluten og kvæg. Han har tidligere været lidt udsat for and og elg, men opskrifterne indeholder hvedekimolie, som ikke kan garanteres at være helt glutenfri, og som han tidligere har reageret på. Da han nu har tiltagende allergisymptomer, havde vi håbet at kunne starte en eliminationsdiæt med det samme. Vi ønsker derfor råd til, hvordan vi kan undgå kendte allergener og lave en eliminationsdiæt, der er sikker for Yoshi.
- Hej! Så dejligt at hilse på lille Yoshi 🐶 Hvis I kan få fat i en helt ny proteinkilde, som han aldrig har spist før, er det det aller bedste. I så fald kan jeg lave en ny opskrift til jer med kun denne proteinkilde. Hvis det ikke er muligt, ville jeg vælge enten and eller elg, da han tidligere har været meget lidt udsat for dette. I kan erstatte hvedekimolie med E-vitamin-dråber, og jeg kan hjælpe jer med at beregne mængden af dråber, når I har besluttet jer for en opskrift. Lad mig vide, hvad I tænker, så finder vi ud af det! ☘️
- Hej Ayla, tak for svaret🐶 Vi har gennemgået alt, hvad han har spist tidligere, og besluttede at prøve opskriften på sej, da dette er det eneste protein, han ikke har smagt før. Da vi kun har oplevet enkelte tilfælde for længe siden, hvor han kastede op efter at have spist hvid fisk, kan vi ikke fastslå, at der er tale om en allergi (samtidig med at han har fået andre kendte allergener), men vi har sørget for, at dette er noget, han kun udsættes for i begrænset omfang. Desværre er udvalget her, hvor vi bor, ekstremt dårligt, og den eneste mulighed, jeg ser for at få fat i lever, er at bestille andelever på nettet. Hvis vi vil have elglever, må vi vente til jagtsæsonen starter. Vi har dette i baghovedet, hvis der kommer en tydelig reaktion på sej. Jeg giver lidt baggrundsinformation, hvis…
- Hej igen! Jeg synes, I tænker helt rigtigt, og sei-kosten er absolut en god vej at gå videre. Den har fungeret godt for mange hunde i lignende situationer, især når man har brug for en “ren start” med et protein, som hunden er lidt udsat for. I starten vil jeg anbefale, at I holder det så enkelt som muligt. Giv kun ingredienserne i opskriften først, uden at introducere olier og kosttilskud. Når I ser, at han tåler kosten stabilt, kan I gradvist tilføje kosttilskud. Overgangen kan I foretage enten efter eliminationsguiden: {{ARTICLE:the-detective-work-guide-solving-your-dogs-food-allergies:GUIDE: Elimination diet}} eller endnu mere forsigtigt, hvis hans mave er følsom: {{ARTICLE:transitioning-to-real-food:Transitioning to Homecooked food}} Hvad angår E-vitamin, må vi tage udgangspunkt i, h…
- Tusind tak for det gode svar og de oplysende artikler, Ayla. Det arbejde, du udfører, er utroligt. Tak for et fantastisk tilbud🐶