Hjort

Jeg ønsker virkelig å få litt informasjon om hva jeg kan bruke på f.eks en hjort når mannen min har jaktet. Hva bør jeg ta vare på til hunden? Hvilke bein kan jeg bruke, hva innmat bør jeg hente inn? Jeg er så redd for å gi noe feil eller over fore noe.

• Så fint at du spør – og det er veldig forståelig å være usikker 💛 Dette kan du trygt ta vare på fra hjort: - Rent muskelkjøtt (lår, bog, nakke, avskjær uten mye sener) – dette er den tryggeste og viktigste delen. - Hjerte – regnes som muskel, ikke “klassisk” organ, og er veldig fint å bruke. - Lever – veldig næringsrikt, men skal brukes i små mengder (tenk tilskudd, ikke hovedingrediens). - Nyre og milt – kan brukes, men også her i små mengder. Innmat/organer generelt: Innmat er kraftig kost. En god tommelfingerregel er at organer totalt ikke bør utgjøre mer enn ca. 5–10 % av kosten, og lever bare en del av dette. Det er ofte her folk blir usikre – med grunn. Bein (viktig å være forsiktig): - Aldri kokte bein - Unngå store, vektbærende rørknokler fra hjort (de er veldig harde og kan skad…