Probiotika
Jeg gir hunden min en god spiseskje med Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet utrørt i vann hver morgen. Primært gjør jeg det for å få ham til å drikke mer, men jeg lurer på om det ikke også tilfører nyttig probiotika? Siden det dreier seg om små mengder tenker jeg at laktose ikke er noe problem?
- Hei Mette 🙂 Et veldig interessant spørsmål som er vanskelig å svare på da mengden probiotika er produktspesifikt. Biola, som eksempel, er tilsatt bakteriekulturer som tilsier at den kan ansees å ha probiotisk effekt. Så det er viktig å være klar over at selv om et produkt er syrnet så betyr ikke det nødvendigvis at det inneholder probiotika. Så kanskje du kunne hørt med Rørosmeieriet om de har informasjon om det? Mht laktose så er det veldig individuelt om hunder tåler det. Valper produserer store mengder av enzymet laktase som kan bryte ned laktose. Men dette enzymet faller gradvis bort hos valpen etterhvert som valpen avvennes med melk fra moren sin. Det igjen gjør at voksne hunder generelt tåler laktose dårlig. Hvis du ikke merker noe problem med avføring,oppblåst mage eller magevondt…