Veien videre eventuelle endringer

Hei Ayla, da har vi bare 15 dager igjen av Eliminasjonsdietten basert på elg. Balou har ikke like fet hud som i starten og lukter mindre, men ellers er tilstanden lik. Det renner fra nesen, han har av og til litt fuktighet rundt øynene, klør, slikker potene og flasser. I tillegg slikker han seg mye i armhulene og i lusken slik at han er fuktig i disse områdene (noe som er nytt). Det har blitt tatt pels prøver og en skrapeprøve uten funn. Jeg vurderer sterkt å ta en blodprøve mot miljøallergi nå selv om det er anbefalt å teste fôr først. Han raper litt av maten, fortsatt nesten sort avføring, konsistens ikke stabil og han har ikke lagt på seg. Hva anbefaler du å gjøre? Fortsette og så teste proteinkilder? Prøve en lettere rett? Først teste for miljøallergi? Tarmen er helt klart ikke i balanse. Han er en aktiv og glad hund så vi ser heldigvis ikke noen store endringer her. Tusen takk for all hjelpen så langt!

• Hei! Det positive er at dere har sett noen endringer. Selv om dette ikke er de symptomene som plager ham mest, forteller det oss at dietten sannsynligvis har påvirket noe i riktig retning. Samtidig er det viktig å være ærlig på at de mest fremtredende symptomene fortsatt er til stede: neseflod, fukt rundt øynene, kløe, poteslikking og flassing (i tillegg til at han har han begynt å slikke seg mer i armhuler og lyske). Hvis dette hadde vært en ren fôrallergi, ville jeg ofte forventet en tydeligere bedring etter nesten 8 uker på en strengt gjennomført eliminasjonsdiett. Derfor synes jeg det er fornuftig å begynne å tenke bredere enn bare «hvilket protein reagerer han på». Du beskriver fortsatt raping, ustabil avføring, svært mørk avføring og manglende vektøkning. Når hud- og mage-/tarmsympt…