Oppskrift
Hei. Begynte med en rå begynnelse til min hund forrige søndag. To dager gikk fint , så begynte han med dårlig mage tirsdag. En gang hver dag. Fredag spurte jeg saga og jeg gikk ned på sardiner til 50 gram og fiskeolje fra 6,4 til 3 gram. Hvetekimolje fra 13 til 4-5 gram. La også til litt gulerøtter. 2 dager med bra avføring. Han fikk 100 gram sardiner i går. Fin avføring til morgenen i dag. Økte oljene med 3 gram, noe som førte til løs avføring igjen. Han har fått Mush og vom før, så er vandt med råforing. Hva gjør jeg nå? Tar det enda
- Hei Astrid! Limer inn svaret her også i tilfelle flere lurer på det samme. Det du gjør her er veldig bra – du følger med, justerer underveis og ser sammenhenger. Det er akkurat sånn man lykkes på sikt! Det du beskriver høres ikke ut som at noe er “galt”, men mange hunder tåler ofte ikke en rask økning/endring i fett, selv om de i utgangspunktet tåler både sardiner og oljer godt. Tarmen trenger litt tid til å tilpasse seg, spesielt når flere nye fettkilder økes samtidig. Og det som er fint her, er at du allerede har funnet nøkkelen selv: magen stabiliserte seg når du reduserte. Så nå ville jeg bare gått tilbake til det nivået hvor avføringen var fin, og gitt kroppen hans noen dager til å lande der. Når alt er stabilt igjen, kan du begynne å øke – men gradvis, og helst bare én ting om gange…
- Takk for svar