Kombinere hjemmelaget urindiett med "veterinærfôr"?

Hei. Hunden til en venn av meg har fått påvist urinstein. Må ha spesialkost for å løse opp denne steinen. Eier har ikke mulighet til å fullfôre på hjemmelagd diett, så jeg lurer på om det er mulig å kombinere din hjemmelagde urindiett med veterinærtørrfôr og våtfôr..? Og om IKKE det er lurt, har du tips til smakfulle toppere som er trygge for en seniorhund med urinstein? Hunden er vant til å spise tørrfôr med diverse toppere på (kokt kylling, boksmat, egg, stekt biff osv). Han får også en del godbiter (Dr. Clauders). Hva må man slutte å gi, og hva er trygt å gi sammen med veterinær urinfôr..? (PS: jeg er klar over at veterinærfôr ikke er veldig bra, men eieren har som sagt ikke mulighet til 100% hjemmelagd...)

• Tilleggsinfo: Veterinær mistenker det er struvittstein, selv om man selvsagt ikke kan være sikker.
  • Hei! Ja, det går fint å kombinere hjemmelaget urindiett med spesialkost. Det enkleste er ofte å gi hjemmelaget noen dager i uken, og bruke det kommersielle urinfôret resten av tiden. Ved mistanke om struvitt er hovedmålet ofte å støtte et urinmiljø som gjør det vanskeligere for krystallene/steinen å vedlikeholdes. Da er væskeinntak veldig viktig, noe som er en av de største fordelene ved hjemmelagede dietter. Har skrevet mer om dette her: {{ARTICLE:managing-struvite-crystals-and-urinary-stones-with-homemade-diets:Managing Struvite Crystals and Urinary Stones with Homemade Diets}} Jeg ville vært forsiktig med tilfeldige toppere og godbiter i denne perioden, fordi det kan påvirke totalbalansen i dietten. Ting som kokt kylling, egg, biff, boksmat og mange godbiter kan virke uskyldig, men de…
  • Jeg har hund der man først mistenkte struvitt (=mest vanlig) mens analyse av steinen avdekket cystin som er hormonrelatert og mer sjelden men på vei opp, mulig sammenheng med høyt proteininnhold i fôret. Disse tilstandene krever forskjellig behandling og der feil diett kan gjøre vondt verre. Det gjelder for eksempel PH-nivået i urinen. Rikelig væskeinntak er imidlertid bra uansett type stein. Krysser fingrene for at din venns hund har struvitt og ikke cystin 🤞🤞🤞
  • Tusen takk for svar, Ayla! ❤️ Da prøver vi å kombinere. Jeg spurte Saga om hvilken fettprosent dere har gått ut ifra i oppskriften med kylling, torsk og svin, og hun sa dere har brukt kylling med ca 12% fett. Det nærmeste jeg kan klare å komme det, er First Price sin kyllingkjøttdeig med 7,7 % fett. Går det fint å bruke den? 🙏
  • Hei Mette! Takk for at du deler ❤️ Hvordan fant dere ut at det var cystin og ikke struvitt? Opererte de steinen ut og sendte inn til analyse? Hunden jeg nevner har mild UVI med pH 7 i tillegg, steinen er på 1,4 cm, men kun én stein, og ingen krystaller. Han har nok gått med dette lenge 😬 Han er heldigvis flink til å drikke mye, så dét er en fordel.
  • Steinen ble operert ut og sendt til laboratorium i Tyskland for analyse. Hunden min hadde mye krystaller i urinen men kun én stein i blæren. Vi fikk ham undersøkt etter å ha oppdaget blod i urinen. Da analysen viste cystinstein ble vi anbefalt kastrering og spesialfôr med lavt proteininnhold. Nå, et år senere, er det ingen krystaller i urinen, og vi har gått over til å gi hjemmelaget hundemat :-)
  • Så godt å høre at hunden deres er helt frisk nå ❤️ Kan du variere maten hans nå, eller bruker du hjemmelagd urindiett? 😊
  • Bare hyggelig! ❤️ Ja, den går det fint å bruke ☘️