Kronisk inflammatorisk enteropati - Litt frustrasjon
Dette kan bli litt langt, beklager så masse på forhånd.. 😬 😵💫 Teddy (snart 7 år) ble veldig syk og ble utredet av spesialist i oktober -25 og fikk diagnose kronisk inflammatorisk enteropati med alvorlig folsyre og B12-mangel, pluss en delvis prolaps i ryggen. Han ble umiddelbart satt på ren hydrolysert for (Royal Canin Anallergenic) og tilskudd. Han ble dessverre bare verre og verre i plagene sine uansett hva vi prøvde av "korrekt" veterinærbehandling med tanke på mat og medisiner. Først da han ble satt på ren kokt torsk og gresskarpure for å "resette" systemet hans begynte han å komme seg. Vi begynte å følge dietten "Kylling og Kyst" og har i samråd med Saga introdusert en og en ingrediens veldig gradvis. Han spiser nå torsk, gresskarpure, kylling, blåbær og egg. Dette liker han godt. Prøvde å introdusere ris, men da ble det krig i magen og endte til slutt opp med en full FEM dagers runde med diare og voldsomme smerter med flere veterinærbesøk. Etter han var stabil igjen forsøkte jeg søtpotet (små, små mengder), men magen ser ikke ut til å tolerere det heller 🙁 Om det er stivelsen som er problemet vet jeg ikke, men dette er veldig frustrerende. Hver ingrediens tar veldig lang tid før magen hans aksepterer, jeg bruker ufattelig mye tid, penger og energi på kostholdet hans og jeg kjenner jeg er så sliten. Hvis vi skal følge dette mønsteret så kommer han ikke til å spise full oppskrift før om mange måneder, og det er så vondt å se han gå gjennom prosessen med magesmerter,…
- Hei Mona! Takk for at du deler så åpent om situasjonen deres ❤️ Dette høres krevende ut, og det er helt forståelig at du kjenner deg sliten. Når en hund reagerer så kraftig på nye ingredienser som Teddy gjør nå, er det ofte et tegn på at tarmen trenger ro. Jeg synes derfor tanken din er helt riktig. Du kan helt fint gå tilbake til Royal Canin Hypoallergenic og bruke det som en base. Det viktigste akkurat nå er å få Teddy rolig i magen og symptomfri, ikke å få til en fullverdig hjemmelaget diett. Du kan gjerne inkludere ingredienser/råvarer som du ser at han tåler, og gi det sammen med tørrfôret. Bytt ut ca. 10% av tørrfôret med ulike råvarer (da unngår du å gi for mye kcal og å fjerne for mye vitaminer/mineraler fra fôret). Når du følger denne metoden trenger du ikke å gi noen tilskudd el…
- Tusen takk for svar. Dessverre er det for sent for Teddy. Han har blitt veldig mye dårligere og vi har fått time til avliving i morgen 😭 Han kaster opp, har hyppig avføring som består av tykt slim med blod og han står og hylskriker mens han presser og presser. Han er konstant kvalm, finner ikke roen, vil ikke ha mat eller drikke og sliter skikkelig med å gå 🙁 Vi har holdt på lenge og prøvd det meste, men nå er det på tide at han får slippe å lide mer.. Tusen takk for portalen.
- Uff… dette gjorde vondt å lese 😥💔 Tenker på dere og sender varme tanker 🕊️❤️