Løs mage
Yakutian laika , snart 7 mnd. Begynte med rå begynnelse for en uke siden. Fikk dårlig mage forrige tirsdag. Løs avføring 1x per dag. Kuttet ned på sardin og oljer i to dager, bedring i mage. Fikk i går 100 gram sardiner, bra mage på morgenen. Gikk opp til 5 gram fiske olje og 5 gram hvetekimolje. Løs i magen på formiddagen. Hva gjør jeg nå? Kan jeg kutte ut hvetekimolje med noe annet, eller gradevis trappe opp? Han veier 20 kilo
- Hei Astrid! Limer inn svaret her også i tilfelle flere lurer på det samme. Det du gjør her er veldig bra – du følger med, justerer underveis og ser sammenhenger. Det er akkurat sånn man lykkes på sikt! Det du beskriver høres ikke ut som at noe er “galt”, men mange hunder tåler ofte ikke en rask økning/endring i fett, selv om de i utgangspunktet tåler både sardiner og oljer godt. Tarmen trenger litt tid til å tilpasse seg, spesielt når flere nye fettkilder økes samtidig. Og det som er fint her, er at du allerede har funnet nøkkelen selv: magen stabiliserte seg når du reduserte. Så nå ville jeg bare gått tilbake til det nivået hvor avføringen var fin, og gitt kroppen hans noen dager til å lande der. Når alt er stabilt igjen, kan du begynne å øke – men gradvis, og helst bare én ting om gange…