Ask har forhøyet verdi av Vitamin A. Jeg vil unngå det i maten for å få verdien ned og se…
Dette er oppskrift jeg har fått av Saga tidligere: Daglig porsjon for Ask (965 kcal): Hovedingredienser (ferdig tilberedt vekt): Sei (Pollock): 526 g Hvit ris (kokt): 365 g Gresskar (kokt/puré): 113 g Blåbær: 26 g Tilskudd og fettkilder: Hvetekimolje: 13,2 g (Viktig kilde til Vitamin E og linolsyre) AniForte Canine Complete: 9,7 g Avital Calcium: 4,9 g (Trygg kalsiumkilde uten kyllingprotein) BioLife Sink (14 mg): 1,3 tabletter Nycoplus D3-vitamin dråper (80 IU): 2,5 dråper
- "Jeg har laget en base på 4 kg sei, ris og gresskar til Ask. Oppskriften sa 110g Avital Calcium, men jeg vil bruke hjemmelaget eggeskallpulver i stedet. Hvor mange gram eggeskall skal jeg bruke for at det skal bli helt riktig balansert mot 4 kg sei?"
- Hei Hanne 😊 Avital Calcium inneholder 36 % kalsium, mens malt eggeskall inneholder omtrent 360–400 mg kalsium per gram, altså rundt 36–40 % elementært kalsium. Det betyr at eggeskall i praksis inneholder omtrent like mye – og i noen tilfeller litt mer – kalsium per gram enn Avital. Forskjellen er altså svært liten og innenfor naturlig biologisk variasjon. Når du regner om fra Avital til eggeskall, vil det derfor i praksis være tilnærmet 1:1 i gram. Du kan trygt bytte ut og bruke omtrent samme mengde eggeskall som du tidligere brukte av Avital. Ang. vitamin A: Diettene er laget for å være komplette og balanserte, så ved å fjerne Canine Complete fjerner man samtidig flere andre essensielle næringsstoffer (ikke bare vitamin A). Det tar som regel tid før hunder utvikler reelle mangler, så en…