Protein kilde
Flott side, gjør det overkommelig å lage hundemat😃 Jeg har en hund som skal på eliminerings diett da han klør litt og har litt lite pels på hjørnet øverst på øret. Han har dessverre spist mye forskjellig både rått og tørrfor og leting etter protein ble utfordrende. Prøvde derfor allergi tørrfor men han fungerer dårligere på det enn mush. Han spiste Spesific som inneholder fisk for noen år siden. Regner med sei ikke kan brukes da. Elg kjøtt har jeg ikke tilgang til. Vurderer and men å kjøpe fine stykker and i butikk blir for dyrt, kun det som er å kjøpe her. Kan jeg bruke vom taste sin and?. Og tilsette det andre som står i oppskriften?
- Hei! Takk for hyggelig tilbakemelding! 💛 Vom Taste And er allerede tilsatt vitaminer og mineraler, så "balansen" blir feil ved å bytte det inn med en oppskrift beregnet på rent kjøtt (uten tilsetninger). I tillegg er det greit å være klar over at produkter som Vom ofte lages i fabrikker hvor det håndteres flere ulike typer kjøtt. Det betyr at det kan være rester fra andre proteinkilder i maten, noe som kan være problematisk når man prøver å finne ut hva hunden egentlig reagerer på. Det stilles dessverre ikke de samme strenge kravene til å unngå krysskontaminering i hundefôr som det gjør i matproduksjon for mennesker – så selv om det står “and” på pakken, kan det være spor av annet kjøtt der også. Har du mulighet til å skaffe en annen type kjøtt/proteinkilde som hunden din ikke har fått f…
- Tusen takk for svar. Jeg er veldig usikker på om jeg finner noe annet. Bakdelen ved å ha gitt variert. Han har spist alle varianter mush det siste året, tørrfor spesific med fisk for noen år siden, købers lam , m23 og storfe. Hest bare godbiter. Men hest er ikke så lett å få tak i. Barfit and men da som tilleggsfor på tur/trening. And har en kg pris her som ikke går å fore 26 kg hund på. Jeg prøvde en sekk proplan allergifor i mangel av protein kilder men er ikke fornøyd etter 2 uker så vil ikke gi det videre. Tenkte prøve sei selv om han har spist fisk. Tror du det er meningsløst?.
- Helt etter boka bør man bruke en helt ny proteinkilde. Samtidig har jeg erfaring med at flere hundeeiere ikke har hatt full kontroll på hvilke proteiner hunden har spist, noen har også spist litt hvit fisk, og som likevel har fungert veldig bra på seifilet. Så jeg tenker at sei nok er det mest gjennomførbare, og at det er verdt å prøve, selv om det ikke er helt «perfekt» på papiret 💛
- Takk 😊 da tester vi. Verste som skjer er at det ikke fungerer så får vi prøve på noe annet.
- Dette var en god tilbakemelding for meg som også har lurt på det samme. Jeg har valgt å teste ut sei og søtpotet, og er helt i startfasen med det nå. Min hun har spist lite fisk, men hadde på et tidspunkt en stor sekk med hvit fisk fra Vigor&Sage, men jeg har ikke klart å finne ut hvilken fisk de har i den. Jeg har resonnert meg frem til at jeg tror det er noe annet enn fisk han reagerer på, selv om jeg ikke vet 100%. Men jeg gir det en sjanse nå. Hvor lenge bør jeg gi det for å se om det er «trygt» med denne dietten? Han har fremdeles ganske myk avføring (er på første dag med 75% sei/søtpotet), men han bæsjer sjeldnere enn før, noe som kanskje betyr at han tar opp maten bedre? Når det er sagt. Tio har aldri vært spesielt glad i fisk, men denne oppskriften ELSKER han. Han har aldri vært e…
- Jeg tenker det samme gjelder i ditt tilfelle også, hos de fleste hunder vil symptomene begynne å roe seg rundt uke 6 (men igjen, dette er individuelt, så vanskelig å gi noen fasit). Om du ikke merker noen forskjell etter uke 6 kan det være verdt å gjøre en ny vurdering og heller velge en annen proteinkilde (selvom erfaringsmessig så har jeg tro på at det vil fungere) 😊 Avføringen går ofte gjennom en slags "overgangsfase" der den endrer konsistens, lukt og farge, dette varer for noen i et par uker før det stabiliserer seg. Så det er også helt normalt! Og helt riktig som du sier, at han bæsjer sjeldnere betyr at kroppen utnytter maten bedre 🙌🏼 Ååå, det varmer skikkelig å lese 🥹💛 Tusen takk for de fine ordene – og gi Tio en ekstra kos fra meg 🥰🐾
- Spennende!! Jeg er optimistisk🙏🫶
- Hei igjen Ayla😊 Trenger litt motivasjon til å fortsette på eliminasjons dietten med sei. Er på 4 uken til helgen. Han har ingen problemer med magen, ikke vært plaget med den før heller. Men han klør fortsatt😐. Pelsen er blitt litt bedre og han røyter mye mindre. Lurer på hvor lenge jeg skal fortsette før jeg gir opp sei. Kan det være at han reagerer på noe annet. Er det vanlig å reagere på hampfrø?. Han elsker maten så står ikke på det😊
- Hei! Det er vanlig at hunder slutter å klø rundt uke 6-8, så det tar ofte litt tid dessverre. Men du kan godt sløyfe hempfrø de neste 4 ukene, og se om du merker noen forskjell. Du har allerede kommet langt, det er kjempebra jobba! Stå på videre 💪🏼☘️
- Takk🥰. Da fortsetter vi fiskekoking og 🤞🤞 fingrene. Har du opplevd at hunder med miljø allergier blir friske av eliminasjons diett?. Jeg har ingen diagnose stilt på min ennå.