Valp med low normal B12

Hei! Jeg har en 11 mnd gammel BC valp som siden hun flyttet inn har vært ivrig på å spise gress, planter, snegler, avføring, og tidvis småstein og fremmedlegemer. Hun har roet seg med det verste med alderen, men jeg synes også hun er usedvanlig ukoordinert og hun biter seg en del I hale og bakparten. Vi har tatt blodprøver, gastro pluss E og A. NB jeg finner ikke resultater for folat. Alt innenfor normalen, men jeg ser at B12 er i nedre sjikt av normalt. Kan man gi tilskudd med B12 i tablettform i stedet for sprøyte for å se om det hjelper? Så slipper valpen unødvendig mange veterinærbesøk? Jeg har lurt på om vi burde ta UL for å utelukke noen forklaringer.

• Hei Benedicte! Interessant å se resultatene, og jeg ser hva du mener. B12 ligger innenfor referanseområdet, men i den lave delen av normalområdet. Så jeg skjønner at du reagerer, særlig når du samtidig beskriver mage-/tarmrelatert atferd (gresspising, avføring, snegler/fremmedlegemer, biting mot hale/bakpart). Når det gjelder B12-tilskudd: Mange veterinærer bruker injeksjoner hvis de mistenker dårlig opptak fra tarmen, fordi man da omgår tarmen helt. Det er absolutt mulig at dette kan bedres med relativt enkle tiltak, som diettjustering, bedre mage-/tarmstøtte eller eventuelt B12 i tablettform. Samtidig er det veterinæren som kjenner hele sykehistorien og kan vurdere om tablett er nok, om injeksjon er mer hensiktsmessig, eller om det bør tas videre undersøkelser som ultralyd. Jeg kan dess…
  • Takk! Veterinær foreslår injeksjon med B12 i første omgang. Takk for svar!