Ernæring og helseutfordring

Hera har fått elimineringsdiett sei og søtpotet 12 uker. Vi introduserte 1 isbit pr dag med svin kraft 1 uke i uke 13 og 2 isbiter kraft 1 uke i uke 14.. Uke 15 startet vi med 1 ss svinekjøtt pr dag i tillegg til sei/søtpotet oppskrift. Etter 4 dager med kjøtt ble Hera veldig dårlig. Hun kastet opp blod spytt og bæsjet blod. Rett til dyrlege vakt og det ble konstantert betennelse i mage/tarm. Hun har fått 2 typer antibiotika i sprøyteform og tabletter hjemme i 3 dager,kvalmestillende,smertestillende og b12 for heling av tarm og mage. Nå har hun fått skånediett 1 uke med sei og ris 5 ggr pr dag og probiotika. Har nå startet med 20% ertatning av ris med søtpotet og sei som vanlig. Jeg gir dette 4 dager nå. Skal over til 50/50 ris og søtpotet etterhvert. Spørsmålet er,når kan jeg begynne å gi tilskuddene som hører til dietten? Og jeg bør vel øke gradvis nå?

• Så leit å høre at Hera har vært så dårlig. Når det har vært blodig oppkast/spytt og blod i avføring, ville jeg tenkt at magen og tarmen må få helt ro nå, og at dere ikke skal stresse systemet med mange tilskudd. Tilskuddene som hører til dietten kan vente. Det viktigste nå er at Hera blir helt stabil først: normal avføring, ingen oppkast/kvalme, god matlyst, normal energi og ingen tegn til magesmerter. Etter en så kraftig reaksjon ville jeg ventet med de vanlige tilskuddene til hun har vært stabil i 3-4 uker på sei/søtpotet igjen. Hunder kan fint gå i 8 uker uten tilskudd. Vet ikke hva slags probiotika du gir nå, men jeg anbefaler uansett S. boulardii når magen har roet seg, fordi den er en probiotisk gjær, ikke en bakterie. Det gjør den litt spesiell sammenlignet med mange vanlige probio…
  • Tusen takk for svar. Da prøver jeg probiotikaen du foreslår.
  • Hei igjen. Hera har nå fått søtpotet og sei i 5 uker uten noe annet i maten etter fullført skånekost over lang tid.Etter at hun var syk begynte hun å slikke på foten hvor hun fikk intravinøs væske og det har tatt seg opp med kløe og slikking bak høyre framfot hun har fått rød pels begge steder.. Hun har fått kalsium 1 uke nå. Kløe og slikking kom før kalsium tilskudd.Skal jeg fortsette introduksjon av tilskudd? Hun har jo lenge vært uten nå. Skal jeg fortsette med samme diett eller skal jeg avslutte en stund og gi anallergenic fór selv om jeg ikke har lyst til det? Vi var så godt på vei og det var skikkelig kjipt at hun ble så syk. Hun har hatt utfordringer da hun var valp før hun kom til meg og det har preget henne psykisk,men også dette var kommet på plass nå etter at vi begynte med søt…
  • Hei igjen 💛 Det første jeg ville vurdert er om Hera egentlig er stabil nok akkurat nå til at dere kan tolke reaksjonene hennes. En sykdomsperiode, veterinærbesøk, intravenøs væske, medisiner og generell belastning på kroppen kan påvirke både immunforsvar, tarmflora og stressnivå i ettertid. Stress alene kan også forverre slikking og kløe hos enkelte hunder. At hun slikker på stedet hvor hun fikk intravenøs væske kan være helt lokalt relatert til området, men når hun også slikker bak framfoten og får rød pels, er det vanskelig å vite om dette skyldes stress, irritasjon, allergi eller noe helt annet. Siden kløen startet før kalsiumtilskuddet ville jeg ikke mistenkt kalsiumet som årsak. Når det gjelder dietten, tenker jeg at det viktigste spørsmålet er hvordan hun er ellers: Er magen stabil…
  • Takk for svar. Hun virker fullt restituert og avføring er normal. Men om jeg velger å fortsette med din diett(jeg vil jo helst det)bør jeg også fortsette å introdusere flere tilskudd? Eventuelt i hvilken rekkefølge? Hun har jo vært uten tilskudd siden 31.april og det begynner å bli lenge. Kan det også være reaksjonen på svin protein som henger igjen? Det tok jo 10 uker før hun ble kvitt kløe og rennende øyne da vi først startet på diett.
  • Jeg ville prioritert Aniforte Barf Complete og kalsium, og hvis det går fint kan dere gravis introdusere sink og kobber. Så B-vitamin, og så hvetekimolje (små mengder, øk gradvis). Hun kan fint gå uten tilskudd lenger, så bruk god tid på å introdusere en ting om gangen. Ja, det kan være at det henger igjen, så viktig at hun blir helt symptomfri før dere fortsetter å teste andre proteiner 👍🏼
  • Takk igjen😊Har planlagt 1 uke på hvert nye tilskudd og håper det blir bra😊