kronisk inflammatorisk enteropati
Hei, lang historie kort så har min unge hund slitt med oppkast og nedsatt allmenntilstand siden hun ble akutt dårlig i starten av januar. I går fikk hun konstatert forandring i tynntarmen og og derav en mild kronisk inflammatorisk enteropati. Jeg endret foret hennes til Ari's følsomme mage for fire uker siden, da så jeg bedring både i formen, men særlig avføring, men har fortsatt hatt noe oppkast. Veterinær mener dette ikke har vist god nok bedring til at det kan regnes som ideelt, og vil ha henne over på hydrolyserte proteiner. Det må være testet ut før vi evt kan vurdere om medisiner også er nødvendig for å få ned betennelsen, om ikke foret alene gjør nok. Jeg føler derfor jeg er nødt til å gi henne det anbefalte foret, og følge systemet for at hun skal få medisiner om hun behøver det. Så spørsmålet mitt er egentlig, hvilke erfaringer har man med slike hendelser og det hydrolyserte foret? Er det sannsynlig å få til en overgang til ren mat senere når hun er i en mer stabil/nøytral tilstand en nå? Opplever det som at det er lite kunnskap eller interesse bland dette hos veterinærstanden, de er happy bare de finner noe som løser problemet. Men i mine øyne er det jo heller ikke ideelt om hun må leve resten av livet på nedbrutte proteiner, med tapioka og rismel som hovedingredienser...
- Hei! Jeg forstår veldig godt at du kjenner på dette. Jeg tenker at det viktigste akkurat nå å få henne stabil og få ned betennelsen, og at rådene fra veterinær alltid vil veie tyngst. Det går helt fint å gå over til fersk mat når hun er mer stabil 💛 At du prøver et hydrolisert fôr nå, betyr ikke at hun må ha det resten av livet. Samtidig vil jeg si at hvis du føler du ikke blir helt hørt, så er det helt lov å innhente en second opinion hos en annen veterinær med interesse for gastro/ernæring. Stå på videre, det skal nok ordne seg til slutt! 🌸
- Hei igjen! Det tok lang tid, diskusjoner, om og men, en runde kortison og deretter overgang til hydroliserte proteiner, som hun har fått (utelukkende det) siden. Kaotisk ja, derav ikke godt å si om det var fôret som var feil/riktig eller kortisonen som fikk hu over kneika, slik at pilen gikk i riktig retning. Lært mye om meg selv og ansvar for egne valg (på godt og vondt), men viktigst av alt virker hun nå stabil på fjerde uka! Hun har endelig vært seg selv igjen og fått gnisten tilbake<3 Riktig nok har vi hatt løpetid samtidig de ukene som har bidratt med sitt, men lander nå. Alt i alt nå, vil jeg si hun er som hun skal! Det eneste jeg kan se er at avføring er ganske klumpete (tarmen som jobber?), men den er i hvertfall jevn, fast og lik. Kan virke som hun har noe vondt i magen i forbind…
- Så utrolig godt å lese at hun nå virker stabil og har fått gnisten tilbake igjen ❤️ Det er helt forståelig at du er redd for å ødelegge noe når dere endelig har kommet dit. Her ville jeg tenkt: ikke ha det travelt. Fire stabile uker er kjempebra, men ved kronisk enteropati/IBD-lignende problematikk er ro og forutsigbarhet ofte det som gir tarmen best sjanse til å lande. Jeg ville derfor ikke begynt med elg eller andre nye proteiner helt ennå. Først ville jeg gitt henne litt mer tid på det som fungerer, og støttet tarmen med Saccharomyces boulardii før dere tester noe nytt. S. boulardii kan være et fint valg i slike tilfeller fordi det ikke er en vanlig bakterieprobiotika, men en gunstig gjærtype som ofte brukes ved løs mage, ubalanse i tarmflora og etter perioder med medisiner eller beten…
- Tusen takk for svar! Da prøver vi det<3