Probiotika

Min hund Varg en polarhund er trolig ganske sensitiv i magen. Hatt noen runder med diaré, selv om han bare er ni måneder. Har gitt Mush, din oppskrift med kylling, alt har resultert i diaré. Nå får han sei og søtpotet, det går ganske greit. Kan reagere noe på den høye mengden hvetekimolje. Men han spiser alt han kommer over, så det er vanskelig og si om det er mat eller det han får i seg utenom. Hadde det vært lurt og lagt til en probiotika?

• Det høres ut som om Varg har en litt sensitiv mage, men samtidig er det vanskelig å vite om reaksjonene skyldes fôret eller alt det spennende han klarer å få i seg på egne eventyr. Det positive er at han ser ut til å fungere ganske bra på sei og søtpotet, så jeg ville vært forsiktig med å gjøre for mange endringer samtidig. Når en ung hund har hatt flere episoder med diaré, kan det være nyttig å støtte tarmfloraen mens man holder dietten så stabil som mulig. En probiotika kan derfor være et fornuftig tiltak. Saccharomyces boulardii er et av alternativene jeg ofte liker ved tilbakevendende diaré, fordi det er en gunstig gjærsopp som kan bidra til å stabilisere tarmmiljøet og støtte tarmbarrieren. Jeg ville derfor fortsatt med maten som fungerer best akkurat nå, lagt til S. boulardii, og de…