Justering av oppskrift

Hei! Jeg har en hund på 6,5 kg som tidligere har slitt med UVI, og før jeg oppdaget Evighetshunden, fikk jeg en oppskrift på urindiett fra en annen ernæringsrådgiver. Hunden min elsker kjøtt, organer, egg og grønnsaker (spesielt kokt gulrot, brokkoli, blomkål, gresskar) og han hater fisk og ris, dermed kan jeg IKKE bruke deres urinoppskrifter (har prøvd flere ganger, men han nekter å spise det 😅). Hunden elsker denne oppskriften, men jeg er litt usikker på om den er helt balansert, og Saga ba meg poste her i forumet slik at du, Ayla, kan hjelpe meg å optimalisere oppskriften ❤️ Her er den: ● 400 g Lammekjøtt med muskelkjøtt, evt kjøttdeig ● 400g Svinekjøtt med muskelkjøtt evt kjøttdeig ● 2 egg vispes/kokes ● 50 g lever ● 125g annen innmat(lunger,nyre, hjerte etc). ● 200g turnip(moses i blender eller lettkokes) ● 100g rosenkål( lett kokt) ● 1 grønn banan ● 1 kokt gulrot ● 5 g tørket oregano eller basilikum ● Blåbær, kan gis ferskt hver dag ● Tranebær, kan gis ferskt hver dag ● 75 g sink/Sink Gluconat (fra helsekost) ● 5,5 g eggeskallpulver Gir ⅛ ts kelp noen ganger i uka, samt nypepulver daglig, 1 dråpe D-vitamin daglig, Dr. Baddaky fiskeolje daglig. Når det gjelder sink, vil jeg gjerne bruke den du bruker i oppskriftene dine (Biolife sink 14 mg). Vil også legge til at jeg gjerne vil ha ham 200-300 gram ned i vekt, da han bør ligge på rundt 6,2 kg. Han er kastrert. Går mye tur, gjerne 8-10 km daglig 😊 Ser fram til å høre fra deg 😀

• Forresten, kan jeg rotere med andre proteinkilder i denne oppskriften? I så fall, hvilke? Og hvordan må kalsium/Sink justeres da? 😊
  • Hei! 😊 Takk for at du delte dette så grundig, det er nyttig å få med både bakgrunn, hva han liker, og hva som ikke fungerer i praksis. Det høres også ut som du kjenner hunden din veldig godt, og det er et stort pluss når man skal finne en oppskrift som faktisk fungerer over tid! Jeg har gått gjennom oppskriften, og den ser absolutt ut til å være laget med gode intensjoner, men jeg finner noen ernæringsmessige avvik som gjør at jeg ikke ville brukt den helt som den står nå, over tid. Blant annet ser kalsium/fosfor-balansen ut til å være feil, sinknivået er for høyt, mangan for lavt, vitamin E for lavt, og det er også noen andre sporstoffer som ser ut til å ligge litt for lavt. Siden dette er tenkt som en oppskrift for urinveier/UVI som skal brukes over tid, og ikke en klassisk diett for n…
  • Helt supert, mange takk! ❤️