Oppskrift

Hei. Har snakket om min hund Varg før. Vi begynte med en rå begynnelse ett par uker før påske. Han har alltid vært råforet. Da jeg fikk han som 16 uker gammel begynte jeg med Mush puppy og vom puppy. Han hadde i noen perioder litt løs mage, som fungerte bra når jeg tilsatte gulerøtter. Plutselig ville han ikke spise mere og jeg kastet mye mat. Jeg synes det var greit å lage mat, gjorde det til min andre hund pga IBD. Men tenkte ikke da jeg startet opp og ga for mye olje til å begynne med. Dette førte til dårlig mage. Nå har jeg gradevis trappet opp. Oppe i 5 gram Dr Baddaky og 9 gram hvetekimolje. Da er det stopp. Mere enn dette tåler ikke magen. Har jo igjen1,5 gram fiskeolje og 4 gram hvetekimolje, for å komme i rett dose. Han er jo en valp i vekst, så jeg ønsker jo at får det han trenger. Hva gjør jeg nå? Må jeg kutte ut denne oppskriften, eller kan jeg tilsette noe annet? Trenger han mere fett eller holder dette? Må jeg gå tilbake til ferdig laget råfor? Får litt panikk, da jeg har frisk erfaring med IBD. Hva gjør jeg?

• Hei! Dette er ikke krise, og det betyr ikke at Varg er på vei inn i IBD. Magen hans viser bare hvor grensen går akkurat nå. Du trenger ikke gi maks dose olje for at han skal få det bra. Stopp på den mengden han tåler, og følg med på hold, vekt energi, pels og avføring. Hvis han blir tynnere, øker du heller litt på kjøtt/mengde mat enn å presse mer olje. Da får han dekket behovet for de essensielle fettsyrene og vitamin E totalt sett 😊 Du trenger heller ikke tenke at du må velge enten hjemmelaget oppskrift eller ferdig råfôr. Hvis han tidligere har fått MUSH puppy eller Vom puppy, kan du gjerne bruke det innimellom — for eksempel noen måltider i uken, eller som avlastning på dager du ikke vil lage alt selv. Variasjon kan faktisk være positivt for magen og mikrobiomet, fordi tarmen ekspone…
  • Takk for svar😃