Kan man bruke AND VOM i elliminasjonsdietten
Kan man bruke And fra VOM i elliminasjonsdietten. Jeg begynte lese på pakken og lurer på om den er tilsatt ekstra vitaminer så det ikke går?
- Ja, du kan bruke den, og da trenger du ikke tilsette tilskuddene som er i den hjemmelagede oppskriften. Eneste som er viktig å være klar over er at det finnes et potensiale for krysskontaminering, siden kommersielt fôr produseres på fabrikker der flere ulike proteinkilder brukes. Har skrevet mer om det her: {{ARTICLE:eliminationdiet:What is an elimination diet?}}
- Skal du da bruke samme mengde av and fra VOM som den rå mengden som står i oppskriften?
- Ja, det kan du 😊
- Hei, hiver meg på denne tråden da jeg har lurt på det samme 😅 siden VOM And kun er taste, trengs det absolutt ingen tilskudd dersom man bruker denne i eliminasjonsdietten med and? Kun And vom, søtpotet og hampfrø? Og koker man da fortsatt And? Vil det påvirke tilskuddene som allerede er tilsatt på noe måte? 😊
- Siden Vom And ikke er et fullfôr kan det ikke brukes som eneste fôr over lenger tid, men det kan fint brukes i en eliminasjonsperiode 😊 Koking vil påvirke næringsinnholdet, så det bør ikke kokes, men gis rått sammen med kokt søtpotet. Siden Vom And allerede er tilsatt mangan, trenger du ikke gi hampfrøene i tillegg. Men vær obs på dette med krysskontaminering, det kan være spor av andre proteinkilder i fôret som kan ødelegge for dietten (men det kan også være at det går fint) 🤞🏼 {{ARTICLE:eliminationdiet:What is an elimination diet?}}
- Takk for svar 😊 Har en hanhund som har fått påvist mild mage/tarmbetennelse, og har vært dårlig siden 20 mars. Har på den tiden gått ned 2,2 kg (fra 26 6 til 24,4) fordi han i tillegg til å være dårlig er såpass sær i matveien, og vi har forsøkt å gi annen mat en råfor som han vanligvis får da han har behov for lett fordøyelig mat en periode. Har forsøkt eliminasjonsdietten her med seifilet som han ikke ville spise etter 3 måltider.. Vilt spiser han heller ikke i særlig grad (elg, hjort o.l.) 😫 Vil derfor gjerne forsøke eliminasjonsdietten med and, men ser jo at det vil bli relativt dyrt i lengden om jeg skal kjøpe nok andefilet/andebryst 😅 Taste and har han fått litt av før (ikke veldig ofte eller mye) og syns er godt. Da han kan være vanskelig å få til å spise samme mat over flere uk…