Utprøving

Hei! Pippi prøver eliminere for om hun har mat allergi eller event noen annen allergi, siden hun får vedvarende problemer med ørene. Jeg måtte ha litt hjelp med ørene her og da fikk jeg som råd at når jeg skulle innføre ulike matvarer igjen etter 8 uker BØR jeg gi alle allergener på en gang. Altså bare kjøre på med all mat hun har spist før. Da vil jeg kunne se om hun har matallergi eller miljø allergi. Jeg bare hadde veldig lyst å høre tanker rundt dette for jeg har jo satt meg inn i hvordan jeg skal gå frem etter disse 8 ukene her på plattformen og ble litt forvirret.

• Hei! Hm, det hørtes rart ut. Poenget er å introdusere èn og èn proteinkilde for å se om det er noe konkret hun reagerer på. Hvis du tester alle de vanlige proteinkildene (gris, storfe, kylling, laks, ect), og hun ikke får noen reaksjon - da kan du lettere konkludere med at maten ikke er problemet, og heller se på miljøet. Det som kan være tanken bak rådet du fikk: Hvis Pippi tåler å få tilbake “alle gamle matvarer” uten reaksjon, blir miljøallergi mer sannsynlig enn matallergi. Og det er jo sant i teorien. Men det er en ganske grov måte å teste på, fordi du mister muligheten til å identifisere konkrete triggere. Og siden kroniske øreproblemer faktisk ofte sees sammen med fôrallergi/overfølsomhet er det vanligvis mest nyttig å være systematisk og metodisk 😊 {{ARTICLE:the-detective-work-gu…