Hjort

Jag skulle verkligen vilja få lite information om vad jag kan använda till exempel på ett rådjur när min man har varit på jakt. Vad ska jag behålla till hunden? Vilka ben kan jag använda, vilka slaktbiprodukter ska jag ta med? Jag är så rädd för att ge något fel eller övermata.

• Så bra att du frågade – det är helt förståeligt att vara osäker 💛 Du kan tryggt använda följande delar av hjorten: - Magert muskelkött (lår, bog, nacke, avskärningar utan många senor) – detta är den säkraste och viktigaste delen. - Hjärta – betraktas som muskel, inte ett "klassiskt" organ, och mycket bra att använda. - Lever – mycket näringsrik, men bör användas i små mängder (tänk på det som ett tillskott, inte en huvudingrediens). - Njurar och mjälte – kan användas, men återigen i små mängder. Inälvor/organ i allmänhet: Inälvor är en kraftfull föda. En bra tumregel är att organ inte bör utgöra mer än cirka 5–10 % av kosten, och lever bör endast utgöra en del av detta. Det är ofta här som människor blir osäkra – och med goda skäl. Ben (viktigt att vara försiktig): - Aldrig kokta ben - U…