Probiotika

Jag ger min hund en rejäl matsked med Tjukkmjölk från Rørosmeieriet utblandad i vatten varje morgon. Jag gör det främst för att få honom att dricka mer, men jag undrar om det inte också tillför nyttiga probiotika? Eftersom det handlar om små mängder tror jag inte att laktos är något problem?

• Hej Mette 🙂 En mycket intressant fråga som är svår att besvara eftersom mängden probiotika är produktspecifik. Biola, till exempel, har tillsatts bakteriekulturer som tyder på att den kan anses ha en probiotisk effekt. Det är därför viktigt att vara medveten om att även om en produkt är syrad betyder det inte nödvändigtvis att den innehåller probiotika. Så kanske du kunde höra med Rørosmeieriet om de har information om detta? När det gäller laktos är det mycket individuellt om hundar tål det. Valpar producerar stora mängder av enzymet laktas som kan bryta ner laktos. Men detta enzym försvinner gradvis hos valpen allteftersom den avvänjs från sin mors mjölk. Det innebär i sin tur att vuxna hundar i allmänhet tål laktos dåligt. Om du inte märker några problem med avföring, uppblåst mage el…