Vägen framåt – eventuella förändringar

Hej Ayla, då har vi bara 15 dagar kvar av eliminationsdieten baserad på älg. Balou har inte lika fet hud som i början och luktar mindre, men i övrigt är tillståndet detsamma. Det rinner från näsan, han har ibland lite fukt runt ögonen, kliar sig, slickar tassarna och flagnar. Dessutom slickar han sig mycket i armhålorna och i skrevet så att han är fuktig i dessa områden (något som är nytt). Pälsprover och ett skrapprov har tagits utan fynd. Jag överväger starkt att ta ett blodprov för miljöallergi nu, även om det rekommenderas att testa fodret först. Han rapar upp lite av maten, avföringen är fortfarande nästan svart, konsistensen är inte stabil och han har inte gått upp i vikt. Vad rekommenderar du att vi gör? Fortsätter vi och testar sedan proteinkällor? Provar vi en lättare rätt? Testar vi först för miljöallergi? Tarmarna är helt klart inte i balans. Han är en aktiv och glad hund, så vi ser lyckligtvis inga stora förändringar här. Tack så mycket för all hjälp hittills!

• Hej! Det positiva är att ni har sett några förändringar. Även om det inte är de symtom som besvärar honom mest, visar det oss att kosten troligen har påverkat något i rätt riktning. Samtidigt är det viktigt att vara ärlig och konstatera att de mest framträdande symptomen fortfarande finns kvar: rinnande näsa, fukt runt ögonen, klåda, tasslickning och fjällning (dessutom har han börjat slicka sig mer i armhålorna och ljumskarna). Om detta hade varit en ren foderallergi, skulle jag ofta ha förväntat mig en tydligare förbättring efter nästan 8 veckor på en strikt genomförd eliminationsdiet. Därför tycker jag att det är rimligt att börja tänka bredare än bara ”vilket protein reagerar han på”. Du beskriver fortfarande rapningar, oregelbunden avföring, mycket mörk avföring och utebliven viktökn…