Recept

Hej. Började med en råkoststart för min hund förra söndagen. Två dagar gick bra, sedan fick han magbesvär på tisdagen. En gång om dagen. På fredagen frågade jag Saga och jag gick ner på sardinerna till 50 gram och fiskoljan från 6,4 till 3 gram. Vetegroddsolja från 13 till 4–5 gram. Lade också till lite morötter. 2 dagar med bra avföring. Han fick 100 gram sardiner igår. Fin avföring fram till i morse. Ökade oljorna med 3 gram, vilket ledde till lös avföring igen. Han har fått Mush och vom tidigare, så är van vid råfoder. Vad gör jag nu? Tar det ännu

• Hej Astrid! Jag klistrar in svaret här också ifall fler undrar samma sak. Det du gör här är jättebra – du håller koll, justerar under tiden och ser samband. Det är precis så man lyckas på sikt! Det du beskriver låter inte som att något är ”fel”, men många hundar tål ofta inte en snabb ökning/förändring av fett, även om de i utgångspunkten tål både sardiner och oljor bra. Tarmarna behöver lite tid på sig för att anpassa sig, särskilt när flera nya fettkällor ökas samtidigt. Och det som är bra här är att du redan själv har hittat nyckeln: magen stabiliserades när du minskade. Så nu skulle jag bara gå tillbaka till den nivån där avföringen var fin, och ge hans kropp några dagar på sig att vänja sig vid det. När allt är stabilt igen kan du börja öka – men gradvis, och helst bara en sak i tage…
  • Tack för svaret