Svårtillgängliga råvaror i receptet
Hej! Jag handlar mat till min hund i frys- eller färskvarudisken i livsmedelsbutiker, Rekoring och ibland i en djuraffär. Ofta hittar jag inte allt jag behöver för att följa receptet i Kodas kök, och jag tappar lite modet, måste jag erkänna. Senast ville jag prova ett njurvänligt recept med fläsk och sei, men det visade sig att även diverse lamminnälvor ingick i receptet. Detta är inte lätt att få tag på om man inte känner en fårbonde eller en slaktare, tror jag. Går det att undvika just denna ingrediens?
- Hej! Ja, det går bra att laga receptet utan lammlever under en period 😊 Lever ingår främst för att bidra med bland annat vitamin A, som är fettlösligt och lagras i kroppen. Därför kommer hunden inte att få brist på näring av att vara utan lever under en period. Det viktigaste är att detta inte blir en permanent lösning under lång tid utan justering, eftersom lever/inälvor bidrar med flera mikronäringsämnen. Ett praktiskt tips är att använda torkad lever när färsk lammlever är svår att få tag på — den är ofta lättare att hitta i djuraffärer eller nätbutiker: [Pala lammlever](https://peludoslo.no/products/pala-100-lamb-liver?_pos=1&_sid=f9de97c5b&_ss=r) (använd "evighetshunden10" för rabatt). {{ARTICLE:ingredients:Where to buy ingredients}} {{ARTICLE:the-truth-about-balanced-dog-nutrition-…
- Hej Mette! Jag har beställt färsk/fryst lammlever på Meny flera gånger. Så om du har en Meny-butik i närheten, kunde du ju prova det här? De säljs oftast i 500-gramsförpackningar 😊 Jag har också köpt andra organ därifrån 😊
- Tack så mycket för svaret! Jag har utan problem fått tag på lever från både kyckling, anka, gris och nötkreatur, men har varit osäker på om lever verkligen är lever :-)
- Tack så mycket! Det var ett jättebra tips som jag inte hade tänkt på 🥰
- Ingen fara! Det tog lite tid innan jag också kom på den tanken, hehe 😅❤️