Kan man kombinera en hemlagad urindiet med ”veterinärfoder”?
Hej. En väns hund har fått diagnosen urinsten. Den behöver specialfoder för att lösa upp stenen. Ägaren har inte möjlighet att utfodra med en helt hemlagad diet, så jag undrar om det går att kombinera er hemlagade urindiet med veterinärfoder (torrfoder och våtfoder)? Och om det INTE är en bra idé, har du några tips på smakrika tillbehör som är säkra för en äldre hund med urinsten? Hunden är van vid att äta torrfoder med olika tillbehör på (kokt kyckling, burkmat, ägg, stekt biff osv). Han får också en del godbitar (Dr. Clauders). Vad måste man sluta ge, och vad är säkert att ge tillsammans med veterinärens urinfoder..? (PS: jag är medveten om att veterinärfoder inte är särskilt bra, men ägaren har som sagt inte möjlighet till 100 % hemlagat...)
- Ytterligare information: Veterinären misstänker att det rör sig om struvitsten, även om man naturligtvis inte kan vara säker.
- Hej! Ja, det går bra att kombinera hemlagad urindiet med specialfoder. Det enklaste är ofta att ge hemlagad mat några dagar i veckan och använda det kommersiella urinfodret resten av tiden. Vid misstanke om struvit är huvudmålet ofta att främja en urinmiljö som gör det svårare för kristallerna/stenen att bildas. Då är vätskeintaget väldigt viktigt, vilket är en av de största fördelarna med hemlagad kost. Jag har skrivit mer om detta här: {{ARTICLE:managing-struvite-crystals-and-urinary-stones-with-homemade-diets:Managing Struvite Crystals and Urinary Stones with Homemade Diets}} Jag skulle vara försiktig med slumpmässiga tillskott och godbitar under denna period, eftersom det kan påverka den totala balansen i kosten. Saker som kokt kyckling, ägg, biff, burkmat och många godbitar kan verka…
- Jag har en hund där man först misstänkte struvit (= vanligast) men analys av stenen avslöjade cystin, vilket är hormonrelaterat och mer sällsynt men på uppgång, möjligt samband med högt proteininnehåll i fodret. Dessa tillstånd kräver olika behandling och där fel diet kan förvärra smärtan. Det gäller till exempel pH-nivån i urinen. Rikligt vätskeintag är dock bra oavsett typ av sten. Håller tummarna för att din väns hund har struvit och inte cystin 🤞🤞🤞
- Tack så mycket för svaret, Ayla! ❤️ Då försöker vi kombinera. Jag frågade Saga vilken fettprocent ni har utgått ifrån i receptet med kyckling, torsk och gris, och hon sa att ni har använt kyckling med ca 12 % fett. Det närmaste jag kan komma det är First Prices kycklingfärs med 7,7 % fett. Går det bra att använda den? 🙏
- Hej Mette! Tack för att du delar ❤️ Hur kom ni fram till att det var cystin och inte struvit? Opererade de bort stenen och skickade in den för analys? Hunden jag nämner har dessutom en mild urinvägsinfektion med pH 7, stenen är 1,4 cm, men det är bara en sten och inga kristaller. Han har nog haft detta länge 😬 Han är lyckligtvis duktig på att dricka mycket, så det är en fördel.
- Stenen opererades bort och skickades till ett laboratorium i Tyskland för analys. Min hund hade mycket kristaller i urinen men bara en sten i urinblåsan. Vi lät undersöka honom efter att ha upptäckt blod i urinen. När analysen visade på cystinsten rekommenderades vi kastrering och specialfoder med lågt proteininnehåll. Nu, ett år senare, finns det inga kristaller i urinen, och vi har gått över till att ge hemgjord hundmat :-)
- Så roligt att höra att er hund är helt frisk nu ❤️ Kan ni variera hans mat nu, eller använder ni hemlagad urindiet? 😊
- Ingen orsak! ❤️ Ja, den fungerar utmärkt ☘️