Övergång från torrfoder till hemlagad mat

Hej 🐶 Jag söker råd om näring till min hund, Amilo (amerikansk cocker spaniel). Han är snart 11 år gammal. Vi har varit medlemmar i Koda’s Kitchen i ungefär 1,5 månader, och han har varit på en övergångsfas de senaste 5 veckorna. Anledningen till bytet är att jag ville gå från en diet bestående enbart av torrfoder till att införliva mer hemlagad mat. Han har också haft flera öroninfektioner under det senaste året, och jag vill se om en justering av hans kost kan hjälpa. Dessutom vill jag stödja hans leder eftersom han blir äldre (han har slitit av båda korsbanden under det senaste året och får PRP-, laser - och kiropraktikbehandling för det). Jag vill också förbättra hans matsmältning (han har haft en känslig mage/lös avföring större delen av sitt liv) och helst hjälpa honom att gå ner cirka 0,5 kg. Han väger för närvarande 11 kg, han är ganska smal, men skulle kunna gå ner lite – med tanke på ligamenten och åldern. Han har reagerat riktigt bra på den hemlagade maten hittills 💚 Han slickar inte längre på tassarna, kliar sig mindre i öronen, har fastare avföring och hans päls är märkbart glansigare. Detta är en riktig vändpunkt för oss!! Just nu är han i en 50/50-övergång mellan hemlagad mat och torrfoder. Hans hemlagade måltider består av: Pollock Sötpotatis Morötter Broccoli Dia Fiber (pulver) Baddaky Omega-3-olja Probiotika (från Norsk Dyrehelse) Buljong från vitfisk (från Monster) Det torrfoder vi använder just nu är: Brit Care Dog Adult Hypoallergenic Weight Loss (Kani…

• Jag glömde att nämna att jag också tillsätter ägg och hampafrön i maten
  • Hej Heidi! Så roligt att höra att ni redan ser så tydliga resultat! 💚 Det är precis sådana förändringar vi hoppas på, särskilt när det gäller klåda, öron, mage och päls. Mycket bra jobbat! Utifrån det du beskriver ser hans kost genomtänkt och bra ut. Du har en bra bas med lättsmält protein (ägg och vit fisk), milda kolhydratkällor och grönsaker, samt stöd från benstyrka, omega-3 och probiotika. Detta är särskilt positivt med tanke på både hud/öron och matsmältning. När det gäller Saga, tack för återkopplingen! Vi är medvetna om att hon inte alltid träffar så bra som vi önskar ännu, och vi arbetar på att göra henne mer precis och pålitlig. Ang. foder du kan testa, så vet jag att många har goda erfarenheter av Yoggies: https://houseofdogs.no/products/5-kg-lam-hvit-fisk-med-probiotika-kaldp…
  • Tack, Ayla ❤️ Jag är oerhört tacksam för det arbete du har lagt ner på att skapa denna plattform och sprida information. Jag har alltid skyltat mig med "har inte tid, jobbar för mycket, reser hela tiden, jag är vegan så äckligt osv.", men jag har insett efter 4–5 veckor med hemlagad mat att det inte alls är svårt. Tack för tipset om att köpa en slow cooker – den gör matlagningen väldigt enkel. Jag handlar in 7 kg färdigmat till Amilo, skär upp det och lägger det i grytan innan vi går och lägger oss och vips – så vaknar vi upp till färdiglagad mat för flera dagar. Jag marknadsför den här plattformen i alla forum 👍 En annan fantastisk bieffekt är att Amilo är mätt. I nästan 11 år har det varit ett oändligt tiggande om mat i alla situationer. Nu verkar han nöjd och mätt. Helt förståeligt ef…
  • Åååå nu blev jag glad! 😭❤️ Tack för att du delar, och så roligt att höra att du tycker det är överkomligt! Det är väldigt smart att använda en slowcooker 😎 Och så skönt att höra att Amilo är mätt och nöjd och trivs med sin! 😍 Skulle det vara okej för dig om jag delar lite av din feedback på sociala medier? Och om du vill skicka en bild på Amilo också? 🐶
  • Självklart! Dela gärna 🐶
  • Åh, vad vackert!! 🥹