Proteinkälla
Bra sajt, gör det prisvärt att tillaga hundmat😃 Jag har en hund som behöver gå på eliminationsdiet eftersom han kliar sig lite och har en liten fläck utan päls på övre hörnet av örat. Tyvärr har han ätit många olika saker, både rå och torrfoder, och det var svårt att hitta protein. Jag provade därför torrfoder för allergiker, men han mår inte lika bra av det som av våtfoder. För några år sedan åt han Spesific, som innehåller fisk. Jag antar att sej inte kan användas då. Jag har inte tillgång till älgkött. Jag funderar på anka, men det är för dyrt att köpa bra anka i butiken, bara det som finns här. Kan jag använda anka från Vom Taste? Och lägga till de andra ingredienserna som anges i receptet?
- Hej! Tack för din vänliga feedback! 💛 Vom Taste Och innehåller redan tillsatta vitaminer och mineraler, så "balansen" kommer att rubbas om du ersätter det med ett recept som är utformat för rent kött (utan tillsatser). Dessutom är det viktigt att vara medveten om att produkter som Vom ofta tillverkas i fabriker där flera olika typer av kött hanteras. Det innebär att det kan finnas rester från andra proteinkällor i maten, vilket kan vara problematiskt när man försöker ta reda på vad din hund faktiskt reagerar på. Tyvärr gäller inte samma strikta krav för att undvika korskontaminering för hundmat som för livsmedelsproduktion för människor – så även om det står "anka" på förpackningen kan det finnas spår av annat kött i den också. Har du möjlighet att skaffa en annan typ av kött/proteinkäll…
- Tack så mycket för ditt svar. Jag är mycket osäker på om jag kommer att hitta något annat. Nackdelen med att ha gett honom en varierad kost. Han har ätit alla sorters mos under det senaste året, torrfoder specifikt med fisk för några år sedan, lamm, m23 och nötkött. Endast godis med hästkött. Men hästkött är inte så lätt att få tag på. Barfit och men som tillskott på resor/träning. Anka har ett pris per kg här som inte är genomförbart för en hund på 26 kg. Jag provade en påse Proplan Allergy i avsaknad av proteinkällor, men jag är inte nöjd efter 2 veckor, så jag kommer inte att fortsätta med det. Jag funderade på att prova sei även om han har ätit fisk. Tror du att det är meningslöst?
- Enligt boken bör man använda en helt ny proteinkälla. Samtidigt har jag upptäckt att många hundägare inte har haft full kontroll över vilka proteiner deras hundar har ätit; vissa har också ätit lite vit fisk, men ändå klarat sig mycket bra på sejfiléer. Så jag tror att sej är det mest genomförbara alternativet och att det är värt att prova, även om det inte är helt ”perfekt” på papperet 💛
- Tack 😊, vi ska testa det. Det värsta som kan hända är att det inte fungerar, och då får vi prova något annat.
- Det var bra feedback för mig, eftersom jag också har undrat samma sak. Jag har bestämt mig för att prova sej och sötpotatis, och har just börjat med det nu. Min hund har ätit lite fisk, men vid ett tillfälle hade han en stor påse med vit fisk från Vigor&Sage, men jag har inte kunnat ta reda på vilken fisk de har i den. Jag har kommit fram till att jag tror att det är något annat än fisk som han reagerar på, även om jag inte vet det till 100 %. Men jag ger det en chans nu. Hur länge ska jag ge det för att se om denna diet är "säker"? Han har fortfarande ganska mjuka avföringar (det är första dagen med 75 % sej/sötpotatis), men han bajsar mindre ofta än tidigare, vilket kanske betyder att han absorberar maten bättre? Med det sagt. Tio har aldrig varit särskilt förtjust i fisk, men han ÄLSKA…
- Jag tror att samma sak gäller i ditt fall också. Hos de flesta hundar börjar symtomen avta omkring vecka 6 (men återigen, detta är individuellt, så det är svårt att ge ett definitivt svar). Om du inte märker någon skillnad efter vecka 6 kan det vara värt att omvärdera och välja en annan proteinkälla (även om jag utifrån erfarenhet tror att det kommer att fungera) 😊 Avföringen går ofta igenom en slags "övergångsfas" där konsistensen, lukten och färgen förändras. För vissa varar detta i ett par veckor innan det stabiliseras. Så det är också helt normalt! Och du har helt rätt i att det faktum att han bajsar mindre ofta betyder att hans kropp utnyttjar maten bättre 🙌🏼 Åh, det värmer verkligen mitt hjärta att läsa det 🥹💛 Tack så mycket för dina vänliga ord – och ge Tio en extra kram från…
- Spännande!! Jag är optimistisk🙏🫶
- Hej igen, Ayla😊 Jag behöver lite motivation för att fortsätta med eliminationsdieten med sej. Jag är inne på vecka 4 i helgen. Han har inga magproblem och har aldrig haft några tidigare. Men han kliar sig fortfarande😐. Hans päls har förbättrats lite och han fäller mycket mindre. Jag undrar hur länge jag ska fortsätta innan jag ger upp sei. Kan det vara så att han reagerar på något annat? Är det vanligt att reagera på hampafrön? Han älskar maten, så jag tänker inte sluta😊
- Hej! Det är vanligt att hundar slutar klia sig efter 6–8 veckor, så tyvärr tar det ofta lite tid. Men du kan prova att utelämna hampafrön under de kommande 4 veckorna och se om du märker någon skillnad. Du har redan kommit långt, vilket är fantastiskt! Fortsätt så 💪🏼☘️
- Tack🥰. Då fortsätter vi att laga fisk och 🤞🤞 håller tummarna. Har du märkt att hundar med miljöallergier mår bättre på en eliminationsdiet? Jag har inte fått någon diagnos för min hund än.