Allergi
Hej, min hund har miljöallergi mot katt, pollen och dammkvalster, har haft stora problem med öronen och svamp i huden under armhålorna. vi har testat många olika dieter och det verkar inte som om han reagerar på maten, men nu har vi börjat med dieten med kokt fläsk och fisk, men han kliar sig en del nu och det är svårt att veta om det har med maten eller miljöallergierna att göra. Eftersom vi nu är mitt i den värsta pollensäsongen mår han bra i öronen och magen är helt okej. Han åt den råa dieten de första 14 dagarna innan vi fick tips om att ge den kokt, och det har nu gått 3 veckor. Så undrar vad du tycker om detta? Han får också en egen vaccin mot miljöallergi som är skräddarsydd för honom. Tycker det är svårt att veta om det är det ena eller det andra som han reagerar på. Hälsningar Kristina
- Hej Kristina! Jag förstår väl att det är svårt att skilja på detta, särskilt nu mitt i pollensäsongen. Som jag läser det skulle jag inte dra slutsatsen att det här är maten ännu. När magen mår bra och öronen är lugna är det egentligen ganska positiva tecken. Klådan kan mycket väl hänga ihop med miljöallergierna, särskilt eftersom han redan har testats positivt för pollen, dammkvalster och katt. Jag skulle inte heller hänga upp mig så mycket på rått kontra kokt just nu. Det viktigaste är att kosten hålls tillräckligt stabil tillräckligt länge för att vi faktiskt ska kunna utvärdera den. Stora förändringar nu kan göra det ännu svårare att veta vad han reagerar på. Med det sagt skulle jag absolut tänka på tarmfloran här. Hud, immunförsvar och tarm hänger nära ihop, och hos allergihundar vill…
- Okej, det var vad jag trodde och det kommer ju att ta tid innan det ger effekt för honom, men jag blev bara så osäker så tack för svaret 🙂 då tänker jag att vi fortsätter med detta och ser hur det går framöver 🤞😀 han älskar i alla fall maten 🤣😀
- Det låter som en bra plan 😊 så roligt att höra att han gillar maten 😍
- Hej, min hund ska opereras och jag undrar om det finns någon speciell typ av probiotika vi borde ge honom under den här perioden, när han går på smärtstillande? Något som stöder tarmhälsan extra? Kastreringen blev ett hälsoproblem och gick inte helt enligt planen. Detta kommer säkert att påverka hela hans system.
- Hej! Om han också ska få antibiotika i samband med operationen är Saccharomyces boulardii absolut ett av de probiotika jag skulle överväga. Det är en nyttig jästsvamp, inte en bakterie, och den tål därför antibiotika bra. Läs mer här: [probiotika](https://homecooked.furry-fitness.com/nb/community/forum/1a544ad7-5e0c-4c87-b5dc-192b5b0ee84e) Krya på dig, din son ❤️ Hoppas operationen går bra och att han snart är på benen igen! ☘️
- Tack för svaret. Jag ska läsa på det, han behöver lyckligtvis inte mer än smärtstillande, så jag satsar på att det inte blir för hårt för magen, tack, hoppas det läker snabbt nu 🙂
- Hej, är S. boulardii ett bra probiotikum för att öka tarmbakterierna när hunden har få av dessa? Skulle jag kunna ge detta som en kur för att öka tarmbakterierna? Får den lite äpple i maten