Valp med lågt normalt B12-värde

Hej! Jag har en 11 månader gammal BC-valp som sedan hon flyttade in har varit ivrig att äta gräs, växter, sniglar, avföring och ibland småsten och främmande föremål. Hon har lugnat sig med det värsta med åldern, men jag tycker också att hon är ovanligt okoordinerad och hon biter sig en del i svansen och bakdelen. Vi har tagit blodprover, gastro plus E och A. OBS jag hittar inga resultat för folat. Allt ligger inom normalvärdena, men jag ser att B12 ligger i den nedre delen av normalvärdet. Kan man ge B12-tillskott i tablettform istället för spruta för att se om det hjälper? Då slipper valpen onödigt många veterinärbesök? Jag har funderat på om vi borde göra en ultraljudsundersökning för att utesluta vissa orsaker.

• Hej Benedicte! Intressant att se resultaten, och jag förstår vad du menar. B12 ligger inom referensområdet, men i den lägre delen av normalområdet. Så jag förstår att du reagerar, särskilt när du samtidigt beskriver mag-/tarmrelaterat beteende (gräsätande, avföring, sniglar/främmande föremål, biter mot svans/bakdel). När det gäller B12-tillskott: Många veterinärer använder injektioner om de misstänker dåligt upptag från tarmen, eftersom man då helt kringgår tarmen. Det är absolut möjligt att detta kan förbättras med relativt enkla åtgärder, såsom kostjustering, bättre mag- och tarmstöd eller eventuellt B12 i tablettform. Samtidigt är det veterinären som känner till hela sjukdomshistoriken och kan bedöma om tabletter är tillräckligt, om injektioner är mer lämpliga, eller om ytterligare und…
  • Tack! Veterinären föreslår att jag börjar med en B12-injektion. Tack för svaret!