Näring och hälsoutmaningar
Hera har fått en eliminationsdiet bestående av sei och sötpotatis i 12 veckor. Vi introducerade 1 isbit per dag med svinkraft under vecka 13 och 2 isbitar kraft under vecka 14. Vecka 15 började vi med 1 msk fläskkött per dag utöver receptet med sei/sötpotatis. Efter 4 dagar med kött blev Hera väldigt dålig. Hon kräktes blodigt spott och bajsade blod. Vi åkte direkt till jourveterinären och det konstaterades inflammation i mage/tarm. Hon har fått 2 typer antibiotika i sprutform och tabletter hemma i 3 dagar, illamående- och smärtstillande samt B12 för läkning av tarm och mage. Nu har hon fått en skonsam diet i en vecka med sei och ris 5 gånger om dagen samt probiotika. Har nu börjat med att ersätta 20 % av riset med sötpotatis och sei som vanligt. Jag ger detta i 4 dagar nu. Ska så småningom gå över till 50/50 ris och sötpotatis. Frågan är, när kan jag börja ge de kosttillskott som hör till dieten? Och jag borde väl öka gradvis nu?
- Så tråkigt att höra att Hera har mått så dåligt. När det har varit blodigt kräkningar/spott och blod i avföringen, skulle jag tro att magen och tarmen måste få helt lugn nu, och att ni inte ska stressa systemet med många tillskott. Tillskotten som hör till kosten kan vänta. Det viktigaste nu är att Hera blir helt stabil först: normal avföring, inga kräkningar/illamående, god aptit, normal energi och inga tecken på magsmärtor. Efter en så kraftig reaktion skulle jag vänta med de vanliga tillskotten tills hon har varit stabil i 3–4 veckor på säll/sötpotatis igen. Hundar klarar sig utmärkt i 8 veckor utan kosttillskott. Jag vet inte vilken typ av probiotika du ger just nu, men jag rekommenderar ändå S. boulardii när magen har lugnat sig, eftersom det är en probiotisk jäst, inte en bakterie.…
- Tack så mycket för svaret. Då ska jag prova det probiotikum du föreslår.
- Hej igen. Hera har nu fått sötpotatis och sei i 5 veckor utan något annat i maten efter att ha avslutat en långvarig skonsam diet.Efter att hon var sjuk började hon slicka på foten där hon fick intravenös vätska och det har förvärrats med klåda och slickande bakom höger framfot, hon har fått röd päls på båda ställena... Hon har fått kalcium i en vecka nu. Klåda och slickande uppstod innan kalciumtillskottet. Ska jag fortsätta med introduktionen av tillskottet? Hon har ju varit utan det länge nu. Ska jag fortsätta med samma diet eller ska jag avbryta ett tag och ge allergivänligt foder även om jag inte vill det? Vi var på så god väg och det var verkligen tråkigt att hon blev så sjuk. Hon hade problem när hon var valp innan hon kom till mig och det har påverkat henne psykiskt, men även dett…
- Hej igen 💛 Det första jag skulle överväga är om Hera egentligen är tillräckligt stabil just nu för att ni ska kunna tolka hennes reaktioner. En sjukdomsperiod, veterinärbesök, intravenös vätska, mediciner och allmän belastning på kroppen kan påverka både immunförsvar, tarmflora och stressnivå i efterhand. Stress i sig kan också förvärra slickning och klåda hos vissa hundar. Att hon slickar på stället där hon fick intravenös vätska kan vara helt lokalt relaterat till området, men när hon också slickar bakom framtassen och får röd päls är det svårt att veta om detta beror på stress, irritation, allergi eller något helt annat. Eftersom klådan började innan kalciumtillskottet skulle jag inte misstänka kalciumet som orsak. När det gäller kosten tror jag att den viktigaste frågan är hur hon må…
- Tack för svaret. Hon verkar helt återställd och avföringen är normal. Men om jag väljer att fortsätta med din diet (vilket jag helst vill) bör jag då också fortsätta att introducera fler kosttillskott? I så fall i vilken ordning? Hon har ju varit utan kosttillskott sedan den 31 april och det börjar bli en lång tid. Kan det också vara en kvarvarande reaktion på grisprotein? Det tog ju 10 veckor innan hon blev av med klåda och rinnande ögon när vi först började med dieten.
- Jag skulle prioritera Aniforte Barf Complete och kalcium, och om det går bra kan ni gradvis introducera zink och koppar. Sedan B-vitamin, och sedan vetegroddsolja (små mängder, öka gradvis). Hon klarar sig bra utan tillskott längre, så ta god tid på er att introducera en sak i taget. Ja, det kan hända att det dröjer kvar, så det är viktigt att hon blir helt symptomfri innan ni fortsätter att testa andra proteiner 👍🏼
- Tack igen😊Jag har planerat en vecka för varje ny tillskott och hoppas att det blir bra😊