Eliminationsdiet när hunden har utsatts för de flesta proteinkällor
Hej! Jag misstänker att min hund, Trille, har utvecklat en allergi och vill prova en eliminationsdiet för att hitta orsaken. Jag vill helst laga maten själv med färska råvaror, istället för att använda ett hydrolyserat eller allergivänligt torrfoder. Utmaningen är att Trille har haft en mycket varierad kost sedan hon var valp. Hon har ätit både torrfoder, råfoder, frystorkat foder och godbitar med många olika proteinkällor. Därför är jag osäker på om det finns några proteiner som hon faktiskt inte har utsatts för. Såvitt jag har förstått bör man använda en proteinkälla som hunden aldrig har ätit tidigare under en eliminationsdiet. Vad gör man när det inte verkar finnas något sådant alternativ? Är det fortfarande möjligt att genomföra en hemlagad eliminationsdiet, eller är ett hydrolyserat veterinärfoder den bästa lösningen i en sådan situation? Finns det andra alternativ eller rekommendationer som ni skulle överväga? Jag uppskattar alla råd och erfarenheter.
- Jag har identifierat känguru som en ny proteinkälla, men behöver ett fullvärdigt recept så att jag vet att Trille får i sig det hon behöver.