Probiotika
Min hund Varg, en polahund, är troligen ganska känslig i magen. Han har haft några omgångar med diarré, trots att han bara är nio månader. Jag har provat Mush, ditt recept med kyckling, men allt har resulterat i diarré. Nu får han sei och sötpotatis, det går ganska bra. Han kan reagera något på den höga mängden vetegroddsolja. Men han äter allt han kommer över, så det är svårt att säga om det är maten eller något annat han får i sig. Hade det varit klokt att lägga till probiotika?
- Det låter som om Varg har en lite känslig mage, men samtidigt är det svårt att veta om reaktionerna beror på maten eller allt det spännande han lyckas få i sig på sina egna äventyr. Det positiva är att han verkar må ganska bra på sei och sötpotatis, så jag skulle vara försiktig med att göra för många förändringar samtidigt. När en ung hund har haft flera episoder med diarré kan det vara bra att stödja tarmfloran samtidigt som man håller kosten så stabil som möjligt. Ett probiotikum kan därför vara en klok åtgärd. Saccharomyces boulardii är ett av de alternativ jag ofta föredrar vid återkommande diarré, eftersom det är en nyttig jästsvamp som kan bidra till att stabilisera tarmmiljön och stödja tarmbarriären. Jag skulle därför fortsätta med den mat som fungerar bäst just nu, lägga till S.…