Återkomst av symtom på känslig mage

Hej Ayla, Jag skriver till dig angående min hund, Lando (mellanstor puddel). Han hade tidigare oregelbunden avföring, öroninflammationer och follikulär konjunktivit (ögonbesvär). Vi har nu följt eliminationsdieten ”Eliminationsdiet – Sei” (Pollock) i 12 veckor. Den har fungerat mycket bra, och Lando har uppvisat en betydande förbättring av alla symtom under en längre period, vilket vi har varit mycket glada över. Vi har försökt att introducera älgprotein (20 g), men Lando reagerade tyvärr med diarré direkt. Därför gick vi tillbaka till sei-dieten, som har fungerat bra. Tyvärr har vi de senaste veckorna sett att flera av besvären har kommit tillbaka: Öronproblemen har återkommit. Han har fått en våt infektion på tassarna. Rödheten i ögonen har ökat igen, även om den tidigare avtog kraftigt på dieten. Avföringen har också blivit mer varierande, med perioder av normal, ”älgliknande” avföring och en del diarré. Landos veterinär misstänker nu att han har en mycket känslig mage och har föreslagit att han ska gå över till ett hydrolyserat torrfoder. Jag vill dock fortsätta med den hemlagade maten, eftersom jag tror att det är det bästa för Lando. Jag undrar om du har några tankar om varför symtomen kan ha blossat upp igen efter en så lång period av förbättring på eliminationsdieten? Har du några rekommendationer för vad vi kan göra vidare med kosten för att stabilisera Lando och få bukt med dessa återkommande besvär? Jag ser fram emot att höra från dig! Vänliga hälsningar, Katrine

• Jag glömde att nämna slem i avföringen också.
  • En liten uppdatering… vi har försökt ta bort vetegroddsoljan från kosten, vilket hjälpte hans tarmar något. För ungefär 10 dagar sedan lade vi till Saccharomyces boulardii, och Landos tarmar och avföring såg mycket bättre ut igen efter det. I går valde jag att lägga till 1/3 av dosen vetegroddsolja. I dag var avföringen helt mosig. Så jag tror och hoppas att vi har hittat en av orsakerna.