Justering av recept
Hej! Jag har en hund på 6,5 kg som tidigare har haft problem med urinvägsinfektioner, och innan jag upptäckte Evighetshunden fick jag ett recept på en urindiet från en annan näringsrådgivare. Min hund älskar kött, inälvor, ägg och grönsaker (särskilt kokt morot, broccoli, blomkål, pumpa) och han avskyr fisk och ris, så jag kan INTE använda era urindietter (har provat flera gånger, men han vägrar äta det 😅). Hunden älskar det här receptet, men jag är lite osäker på om det är helt balanserat, och Saga bad mig lägga upp det här i forumet så att du, Ayla, kan hjälpa mig att optimera receptet ❤️ Här är det: ● 400 g lammkött med muskelkött, eventuellt köttfärs ● 400 g fläskkött med muskelkött, eventuellt köttfärs ● 2 ägg, vispade/kokta ● 50 g lever ● 125 g andra inälvor (lungor, njure, hjärta etc.). ● 200 g rova (mosad i mixer eller lättkokt) ● 100 g brysselkål (lättkokt) ● 1 grön banan ● 1 kokt morot ● 5 g torkad oregano eller basilika ● Blåbär, kan ges färska varje dag ● Tranbär, kan ges färska varje dag ● 75 g zink/zinkglukonat (från hälsokost) ● 5,5 g äggskalspulver Ger ⅛ tsk kelp några gånger i veckan, samt nypepulver dagligen, 1 droppe D-vitamin dagligen, Dr. Baddaky fiskolja dagligen. När det gäller zink vill jag gärna använda den du använder i dina recept (Biolife zink 14 mg). Vill också tillägga att jag gärna vill att han går ner 200–300 gram i vikt, eftersom han bör ligga på runt 6,2 kg. Han är kastrerad. Går mycket på promenad, gärna 8–10 km dagligen 😊 Ser fram emot a…
- Förresten, kan jag växla mellan olika proteinkällor i det här receptet? I så fall, vilka? Och hur måste då kalcium/zink justeras? 😊
- Hej! 😊 Tack för att du delade detta så utförligt, det är användbart att få med både bakgrunden, vad han gillar och vad som inte fungerar i praktiken. Det låter också som att du känner din hund väldigt väl, och det är ett stort plus när man ska hitta ett recept som faktiskt fungerar över tid! Jag har gått igenom receptet, och det ser absolut ut att vara gjort med goda intentioner, men jag hittar några näringsmässiga avvikelser som gör att jag inte skulle använda det precis som det är nu, över tid. Bland annat verkar kalcium/fosfor-balansen vara fel, zinknivån är för hög, mangan för låg, vitamin E för låg, och det finns också några andra spårämnen som verkar ligga lite för lågt. Eftersom detta är tänkt som ett recept för urinvägarna/urinvägsinfektioner som ska användas under en längre tid,…
- Helt fantastiskt, tack så mycket! ❤️