Vägen framåt...
Hej😊 Hera har haft så svår klåda att det blev sår och rinnande ögon i 2 år. Trodde hon hade fått allergi men även på allergifritt foder blev hon inte bättre. Jag har helst använt rått kött, lite bär och kokta grönsaker och så lite torrfoder som möjligt. Jag har provat lite lufttorkat. Veterinären ville ge ögondroppar, men det ville jag inte. Lyckligtvis hittade jag Evighetshunden och köpte ett abonnemang direkt, sedan dess har Hera fått hemlagad mat😊 Vi har nu genomfört 11 veckor och 4 dagar med eliminationsdiet med sötpotatis. 10 veckor enbart vanligt recept, vecka 11 med 1 isbit svinkraft som tillägg och de sista 4 dagarna med 2 isbitar svinkraft och lite kokt fläskkött. Hera slutade klia efter vecka 6 men jag ville fortsätta för att se om ögonen blev bra och det blev de😊 de är nu helt torra👍Pälsen har blivit fantastisk och sitter där den ska – på kroppen😊 tassarna har blivit mjuka och fina. Fantastiska Saga tror att Hera har läckande tarm och att alla besvären beror på detta. Vi vill prova receptet med fläsk och undrar vad som är det smartaste sättet att gå över till det receptet. Tusen tack Ayla för det arbete du gör😊
- Hej Tove! Så otroligt roligt att höra – och vilket fantastiskt jobb du har gjort! 😍 Det låter som att Hera nu är i balans igen. När både klåda, ögon, päls och tassar normaliseras är det ett tydligt tecken på att kroppen inte längre befinner sig i ständig ”beredskap”. Det du beskriver stämmer också väl överens med vad vi vet om sambandet mellan tarm, immunförsvar och hud. Cirka 70 % av immunförsvaret finns i tarmen, och när miljön där lugnar sig ser vi ofta just sådana förbättringar i hud, päls och slemhinnor ☘️ Dessutom vet vi att färsk mat kan bidra till bättre mikrobiombalans, mindre inflammationer och generellt bättre funktion i hela kroppen 💪🏼 Att hon svarade på behandlingen efter ca 6 veckor är också mycket vanligt – det tar tid att lugna ner immunreaktioner och reparera tarm och…
- Tack så mycket för tips och råd😊 Jag glömde att nämna att hennes psyke också har kommit på plats nu😊👍
- Så fantastiskt! Har du en bild på henne som jag kan dela i min story på Instagram? 🐶🌸