Recept

Hej. Jag har pratat om min hund Varg tidigare. Vi började med en råkoststart ett par veckor före påsk. Han har alltid ätit råkost. När jag fick honom som 16 veckor gammal började jag med Mush puppy och vom puppy. Han hade under vissa perioder lite lös mage, vilket fungerade bra när jag tillsatte morötter. Plötsligt ville han inte äta mer och jag slängde mycket mat. Jag tyckte det var okej att laga mat, gjorde det till min andra hund på grund av IBD. Men tänkte inte på det när jag började och gav för mycket olja till en början. Detta ledde till magbesvär. Nu har jag gradvis trappat upp. Upp till 5 gram Dr Baddaky och 9 gram vetegroddsolja. Då är det stopp. Mer än så tål inte magen. Jag har ju kvar 1,5 gram fiskolja och 4 gram vetegroddsolja, för att komma upp i rätt dos. Han är ju en valp i tillväxt, så jag vill ju att han ska få det han behöver. Vad gör jag nu? Måste jag sluta med det här receptet, eller kan jag tillsätta något annat? Behöver han mer fett eller räcker det här? Måste jag gå tillbaka till färdiglagad råfoder? Jag får lite panik, eftersom jag har färsk erfarenhet av IBD. Vad gör jag?

• Hej! Det här är ingen kris, och det betyder inte att Varg är på väg att få IBD. Hans mage visar bara var gränsen går just nu. Du behöver inte ge maximal dos olja för att han ska må bra. Stanna vid den mängd han tål, och håll koll på kondition, vikt, energi, päls och avföring. Om han blir smalare, ökar du hellre lite på kött/mängden mat än att pressa in mer olja. Då får han sitt behov av essentiella fettsyror och vitamin E täckt totalt sett 😊 Du behöver heller inte tänka att du måste välja antingen hemlagad recept eller färdig råfoder. Om han tidigare har fått MUSH puppy eller Vom puppy kan du gärna använda det då och då – till exempel några måltider i veckan, eller som avlastning de dagar du inte vill laga allt själv. Variation kan faktiskt vara positivt för magen och mikrobiomet, efters…
  • Tack för svaret😃